De winkels die Microsoft nu opzet, zijn zowel computerwinkel als promotieplek. Komende herfst worden die retaillocaties geopend in de Verenigde Staten. Vragen van Webwereld over Europese plannen, al dan niet in vestigingen van winkelketens als Mediamarkt, zijn nog niet beantwoord.

De Microsoft Stores dienen net als de tegenhangers van Apple om het eigen merk uit te dragen en de band met consumenten aan te halen. De plannen zijn breed, erg breed, blijkt uit interne documenten waar Gizmodo de hand op heeft weten te leggen. Naast tafels met laptops moeten er ook korte cursussen komen, maar is de ruimte ook te huur voor eigen bedrijfstrainingen en zelfs verjaardagsfeestjes.

Surface en Natal

De eigen Microsoft-winkels zijn dus niet alleen verkooppunten vol met pc's van diverse partners. Volgens de uitgelekte presentatie moeten het ook hippe ruimtes zijn waar Microsoft-producten als de touch-tafel Surface en concepten als Project Natal worden geshowd. Daarnaast vult de softwareproducent de winkels met Windows Mobile-smartphones, digitale videorecorders (Windows Media Center), een mediamuur, leerplekken en een vraagbaak.

'Slechts schetsen'

De vraagbaak van Microsoft doet sterk denken aan de 'Genius Bar' in de retailwinkels van Apple. In de Microsoft-winkel gaat de vraagbaak de 'Answer Bar' heten. Of mogelijk de 'Guru Bar' of 'Windows Bar'. De namen zijn nog niet definitief, want het is volgens een Amerikaanse woordvoerder allemaal nog niet definitief. Het gaat nog om ideeën, schetsen en prototypes die zijn besproken met ontwerpers en pr-bureaus, aldus de woordvoerder.

Microsoft-coo Kevin Turner liet tijdens de keynote op de Worldwide Partner Conference 2009 weten dat de eerste Microsoft-winkels in de herfst de deuren openen. Ook liet hij weten dat Microsoft de winkels 'pal naast Apple-winkels' gaat situeren.

Sony

De Windows-producent speelt niet alleen leentjebuur bij concurrent Apple. Microsoft haalt ook inspiratie bij andere elektronicawinkels, zoals Sony Style. De Japanse elektronicaproducent heeft eigen fysieke winkels, maar de site verwijst ook naar verkooppunten van wederverkopers. Zo probeert Sony de precaire balans tussen eigen winkels en die van partners te bewaren.