UPC sleepte 13.100 nieuwe klanten binnen en komt hiermee op een totaal van 671.800 abonnees en is de vierde breedbandprovider qua klantenvolume. Ook Tele2 deed het goed en scoorde 11.000 nieuwe klanten tot een totaal van 329.500.

Tele2 gaat hiermee Online (voorheen Orange breedband) voorbij en is nu de vijfde provider. Nieuwkomer Alice deed het ook opmerkelijk goed met een groei van rond de 10.000 abonnees, maar de isp is qua totaal volume uiteraard nog wel een achterhoedespeler.

Ziggo blijft de grootste isp met momenteel 1,3 miljoen abonnees. De kabelaarsfusie kreeg er in het derde kwartaal 8.500 klanten bij. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Online daalt

De grootste KPN merken, KPN en Het Net, wisten minder nieuwe klanten aan zich te binden, beiden 3000. Het Net heeft nu 680.000 klanten en KPN 1,1 miljoen. Het derde kwartaal kende ook een verliezer. Online, die verloor een plaats in de top vijf doordat het 6000 klanten weg zag gaan. In totaal kwamen er in Nederland de afgelopen drie maanden 67.500 breedbanders bij.

Opstartproblemen

UPC kondigde in augustus nog aan de snelheid van de kabel drastisch te verhogen, tot een snelheid van 60 tot 120 megabit per seconde. Kabel zou dan volgens UPC niks meer onder doen voor glasvezel.

En ondanks de opstartproblemen die Ziggo, een samenwerkingsverband tussen onder andere @Home en Casema, weet het nieuwe klanten binnen te halen.

Verzadigingspunt in zicht

Kamiel Albrecht, auteur van het kwartaalrapport, verwacht voorlopig nog wel een groei in breedbandabonnees. "De komende twee jaar zit er nog wel een groei van een procent of twee in. Maar daarna zal de markt te verzadigd zijn om nog te groeien. De breedbandpenetratie bereikt zijn maximum rond de 85 procent. Er zullen altijd mensen zijn die niet voor breedband willen gaan."

De breedbandpenetratie per huishouden bereikte in het derde kwartaal een gemiddelde van 80,7 procent. Per honderd inwoners kwam dat uit op 35,5 procent. Bij deze cijfers zit ook mobiel breedband en glasvezel inbegrepen.