"Voor ons is dat behoorlijk veel", aldus Ewald van Kouwen van de Consumentenbond. "Als mensen alleen maar een handtekening moeten zetten, krijgen we vaak ook veel respons, maar in dit geval sturen mensen ons hele verhalen." Over de inhoud van de reacties kan de Consumentenbond nog niets zeggen. "We wachten met het analyseren ervan totdat we het e-mailadres voor sms-leed ook in de Consumentengids hebben gezet", zegt Van Kouwen. Sinds de actie van de Consumentenbond van start is gegaan, hebben vrijwel alle mobiele-telecomaanbieders maatregelen tegen sms-overlast aangekondigd. Zo introduceert O2 de mogelijkheid om in één klap alle sms-abonnementen op te zeggen en scherpen KPN en Dutchtone de gedragsregels voor sms-bedrijven aan. Van Kouwen noemt het 'heel positief' dat de telefoniebedrijven maatregelen nemen. "Dat zie je lang niet bij al onze acties."

Postbodes

De telecombedrijven hebben genoeg mogelijkheden om sms-misbruik terug te dringen, meent Van Kouwen. "De telecombedrijven hebben lange tijd gesteld dat ze alleen maar 'postbodes' zijn die berichten afleveren. Maar ondertussen verdienen ze natuurlijk wel goudgeld aan die sms'jes." Half maart zal de Consumentenbond de bevindingen van het onderzoek presenteren. Tegen die tijd zal de organisatie ook de eisen voor de overheid en telecombedrijven bekendmaken. De Consumentenbond ijvert er al langer voor dat mensen die ten onrechte een hoge telefoonrekening krijgen, niet meer zelf hoeven te bewijzen dat ze er door een malafide bedrijf zijn ingeluisd. In plaats daarvan zou de bewijslast bij de aanbieder van sms- of 0900-diensten moeten komen te liggen.