Door de hostingsoap was de online telefoonshop van AlwaysConnected van vrijdag tot maandag gedwongen offline. “Wij schatten dat we vele duizenden euro’s zijn misgelopen” klaagt Rudolph Pietersz van AlwaysConnected tegenover Webwereld. “Dit was het laatste weekend van de maand en dan hebben mensen geld om uit te geven.” Robert van Westerop van de webwinkel Keepershandschoenen.nl schat op het forum van WebhostingTalk de misgelopen omzet op enkele duizenden euro's.

De hoster RedUnix ging vrijdag op zwart na een uit de hand gelopen ruzie tussen de voormalige zakenpartners Fred Arendse en Sam Terburg. Nadat de onbetaalde rekeningen zich hadden opgestapeld, schakelde de hoster van RedUnix op vrijdag de stroom uit.

Verhuisd

De meeste RedUnix klanten die Webwereld sprak, hebben hun website inmiddels elders ondergebracht. Dat ging niet bij iedereen even gemakkelijk en soms was daar wat geluk voor nodig. “Wij hadden 85 domeinnamen bij RedUnix, webhosting en lieten er bovendien de back-ups van onze websites verzorgen," vertelt Thijs Mos van de dienstverlener Mossolutions. "Het leek dus alsof we alles kwijt waren! Gelukkig kwamen onze websites zaterdag weer up waardoor we alles toch nog op konden slaan èn konden verhuizen naar een nieuwe provider. Niet iedereen heeft dat geluk gehad.”

Gehaaste overstap

Jorrit Duin van CrossAvenue heeft de servers met websites van zijn klanten inmiddels ook ondergebracht bij een andere provider. Door de overhaaste overstap, heeft hij echter weinig tijd gehad om de nieuwe leverancier goed te onderzoeken. "Bij RedUnix zijn we jaren klant geweest en hebben we nooit problemen gehad. We zijn daarom onzeker over hoe we nu moeten bepalen of onze nieuwe provider wel goed is. Dat kan vooraf eigenlijk niet en dat is erg vervelend", overpeinst hij.

Tokens

Om domeinnamen te verhuizen moest er nog wat extra moeite gedaan worden. Zo nam Thijs Mos eerst contact op met de SIDN: “Daar gaf men aan dat we als houder de domeinnaam konden verhuizen, maar dat zou dan vijf werkdagen duren. Dat is voor een bedrijf te lang. Ze raadden ons aan om contact op te nemen met de registrar ATN Networks die de domeinnamen van RedUnix registreerde." Dat laatste bedrijf heeft een e-mailadres geopend waarop klanten hun token opvragen, een code die bewijst dat iemand echt eigenaar van een domeinnaam is.

De tokens voor de domeinnamen kwamen na het mailen vrij vlot binnen bij zowel Pietersz als Mos. Toch gaat dat niet voor alle klanten op: De mail moet verzonden worden vanaf het e-mailadres waarmee de domeinnaam is geregistreerd en nog niet iedereen kan op het moment e-mail ontvangen.

Communicatie

RedUnix is en was de afgelopen dagen niet bereikbaar voor klanten. “Dat nemen wij RedUnix misschien nog wel het meest kwalijk”, klaagt Pietersz. “Wij hebben in feite al onze informatie van het WebhostingTalk forum moeten halen, waaronder ook de informatie over hoe de Tokens voor de domeinen te krijgen en dat terwijl het down gaan van de servers waarschijnlijk niet iets was dat van de ene op de andere dag gebeurde”.

Ook Mos heeft RedUnix vrijdag geprobeerd te bellen: “We hebben de hele dag door gebeld maar konden ze niet bereiken”, moppert hij. “Wel kregen we op een gegeven moment aanbiedingen van ex-eigenaar Sam Terburg met een aanbieding om naar zijn nieuwe bedrijfje over te stappen. Dat hebben we maar niet gedaan.”

Fred Arendse is niet bereikbaar voor commentaar. Sam Terburg legt in een reactie tegen Webwereld de schuld voor de problemen bij Arendse.