De Federal Communications Commission (FCC) heeft telecomgigant Verizon op de vingers getikt wegens ongeoorloofd gebruik van klantgegevens om weglopende abonnees binnenboord te houden.

Weglopers gestalkt

Overstappers van internet en telefonie kunnen ook in Amerika hun nummer behouden. De aanbieder heeft de plicht het nummer over te zetten naar de nieuwe provider. Maar op het moment dat er zo'n automatisch verzoek tot nummerbehoud bij Verizon binnenkwam, ging het bedrijf fluks de deserterende abonnee bellen en stalken met allerhande kortingen en aanbiedingen om maar bij Verizon te blijven.

De FCC oordeelde vrijdag dat deze praktijk, en dan vooral het heimelijke gebruik van de aanvragen voor nummerbehoud, ongeoorloofd is, meldt Reuters.

Kabelaars zelf ook onder vuur

De uitspraak is een overwinning voor kabelbedrijven als Comcast en Time Warner Cable, die de klacht tegen Verizon hadden ingediend. Maar nu zijn ook de kabelaars zelf onder vuur gekomen vanwege een opmerkelijk groepsoffensief van misleidende advertenties over glasvezel en tegen Verizon.

In verschillende Amerikaanse media verschenen de afgelopen tijd praktisch identieke reclames van Comcast, Time Warner Cable, Cox en Charter waarin de nieuwe glasvezeldienst van Verizon, FiOS, belachelijk wordt gemaakt ten faveure van het 'superieure glasvezelnetwerk' van de kabelmaatschappijen, schrijft AP.

FiOS is de nieuwe snelle breedbanddienst van Verizon dat grotendeels is gebaseerd op Fiber-to-the-Home (FttH) die het bedrijf uitrolt in een tiental Amerikaanse staten.

Wij bieden al lang glasvezel

Comcast pocht dat niet Verizon, maar de kabelaar zelf het 'grootste residentiële glasvezelnetwerk' heeft en voert de slogan: "Wij bieden reeds glasvezel aan al onze woningen".

Kabelbedrijf Cox maakte een tv-spot waarop een stoep is te zien met de voice-over: "Jaren geleden heeft Cox tot ongeveer hier glasvezel aangelegd. Nu willen telefoonbedrijven hetzelfde nog eens dunnetjes over doen, terwijl ze tien jaar achterlopen? Nee bedankt, ik heb niet nog meer glasvezel nodig."

Ook Warner Cable pakt uit met een tv-commercial (zie hieronder) waarin Verizon FiOS wordt bespot door een huiseigenaar met een bak muesli in de hand die de Verizon FiOS-colporteur de deur wijst met de woorden: "Bedankt hoor, maar ik heb al genoeg vezels!"

Verwarring over verglazing

Veel consumenten geraken door de misleidende advertenties in de veronderstelling dat ook de kabelaars FttH bieden, terwijl nog geen enkel Amerikaans kabelbedrijf glas tot in de meterkast heeft gelegd. Ze pochen slechts met hun glasvezelnetwerk dat tot in de wijk of de straat (Fiber-to-the-Curb) loopt.

De kabelbedrijven zijn in Amerika veel verder met de verglazing van hun netwerk dan de telefoonconcerns, zo is de boodschap. Dat de laatste meters naar de klant nog altijd coaxkabel zijn, wordt niet vermeld. Voor zover bekend zijn er geen klachten tegen de advertenties van de kabelaars ingediend.