De Canadese Blackberry-fabrikant RIM heeft dalende verkoopcijfers gemeld bij de presentatie van de tegenvallende kwartaalcijfers. In het vierde kwartaal gingen 11 miljoen Blackberry's over de toonbank, terwijl dat er in dezelfde maanden in 2010 nog bijna 14 miljoen waren. Ook in het derde kwartaal van 2011 werden nog 14 miljoen stuks verkocht. De verkoopdaling vindt plaats in een groeiende markt voor smartphones.

Storingen

Een van de oorzaken is dat RIM te weinig nieuwe Blackberry-modellen uitbrengt. Het wachten is dan ook op het verschijnen van Blackberry 10, de nieuwe versie van het Blackberry-besturingssysteem, later dit jaar. Bovendien kampt Blackberry na meerdere grootschalige storingen afgelopen najaar met een daling van zijn populariteit.

RIM leed een kwartaalverlies van 125 miljoen dollar op een omzet van 4,2 miljard dollar. De slechte cijfers zorgen voor nieuwe wisselingen in de top van RIM. Nadat in januari al twee co-ceo's opstapten, vertrekken nu ook de coo en cto.

PlayBook

Ook de verkoop van de PlayBook valt tegen. In totaal werden vorig jaar van de tablet maar 1,3 miljoen stuks verkocht. RIM gaf onlangs in gesprek met Webwereld toe dat het met de PlayBook in de fout is gegaan.

"Ik ben erg enthousiast over de vooruitzichten van Blackberry 10, dat op koers ligt voor de tweede helft van 2012", stelt de nieuwe RIM-ceo Thorsten Heins in een toelichting op de kwartaalcijfers. Volgens Heins aast RIM op meer partnerships op de telecommarkt en wil het bedrijf zijn Blackberry-systeem licenseren aan andere telefoonfabrikanten.