Wereldwijd is de omzet van DRAM-geheugen vorig jaar met 19,8 procent gezakt tot 25,2 miljard dollar. Dit was in 2007 nog 31,5 miljard dollar, zo becijfert onderzoeksbureau iSuppli.

Lefgozer-spelletje

Volgens Nam Hyung Kim van iSuppli probeerden de DRAM-producenten hun concurrenten lange tijd uit de markt te drukken door juist veel te blijven investeren. "In 2008 heeft niemand dit lefgozer-spelletje gewonnen. Producenten bleven veel geld uitgeven terwijl de vraag terugliep, waarmee zij hebben bijgedragen aan te grote voorraden, dalende prijzen en een enorme teruggang van de markt die alle leveranciers raakt", aldus Kim.

Ook in 2007 kende de DRAM-markt al een teruggang, van 7 procent. Voor 2009 verwacht iSuppli een nieuwe daling van 4 procent vanwege de onzekere economische situatie. "De sector is al zeven kwartalen in de min, wat leidt tot veel ontslagen en kostenbesparingen. De tien grootste DRAM-leveranciers hebben bijna 8 miljard dollar verloren sinds 2007. Eind volgend jaar zal het totale verlies zijn opgelopen tot 11 miljard dollar", zo vreest Kim.

Weggegooid geld

Onder voorbehoud verwacht iSuppli een lichte verbetering in de tweede helft van 2009, vanwege aanpassing van de producenten aan de afnemende vraag. Op korte termijn zullen de prijzen op het huidige niveau blijven, denkt iSuppli.

In de afgelopen jaren hebben DRAM-producenten steeds meer kapitaalinvesteringen gedaan, tot 21,1 miljard dollar in 2007. Volgens iSuppli was dit grotendeels weggegooid geld. Zo zou Samsung sinds 2000 zo'n 27 miljard dollar hebben geïnvesteerd, terwijl het marktaandeel nog steeds op zo'n 30 procent zit. Vooral kleinere spelers zoals Qimonda AG Powerchip, Promos en Nanya zijn door de tegenvallende verkopen in de problemen gekomen.