Er wordt veel geschreven en gesproken over cloud computing, maar waarom zou een bedrijf dit model omarmen? Wordt er onderscheid gemaakt tussen uitbesteding, cloud computing en software as a service (SaaS)? Hoe beslist een bedrijf dat zijn applicaties elders wil onderbrengen welk dienstenmodel te nemen? Diverse dingen spelen mee, waaronder zeker ook nadelen. Nu vijf voordelen van de cloud op een rijtje:

Niet meer patchen

Een van de meest tijdrovende taken waar bedrijven mee te maken hebben, is het beheer van patches en updates van de software die ze gebruiken. In een cloudomgeving wordt dit overgenomen door de leverancier. In theorie kan de eigen ict-afdeling zich dan richten op de meer creatieve kant van de technologie, om in plaats alleen te onderhouden nu echt te innoveren. Het is nog de vraag of dat in de praktijk gaat gebeuren. Aan de andere kant gebeurt patchen nu vaak laat - of onvolledig - doordat de eigen ict-afdeling het niet kan bijbenen. Zo krijgen updates voor besturingssystemen veelal voorrang boven applicaties, ten onrechte.

Uptime

Ja, er zijn nogal eens meldingen van grote storingen. Die worden breed uitgemeten, via media als Twitter en ook Webwereld. Maar dat is net als met vliegtuigen en auto's: vliegrampen zijn groot, maar er komen jaarlijks meer mensen om in het autoverkeer.

Iedereen merkt - en roept - het als Gmail of Google Apps platligt, maar alleen de eindgebruikers merken het als een stroomstoring de eigen Exchange-server of digitale telefooncentrale platlegt. Of als de beheerder van de eigen organisatie een fout maakt, onderhoud pleegt, of het bijltje erbij neergooit. Toegegeven, dat laatste kan ook gebeuren bij de cloud. Zowel fouten als onderhoud zijn voor de cloud al eens aan de orde geweest.

Toch is de uptime van de cloud gemiddeld veel hoger dan die van het gemiddelde ict-gebruikende bedrijf. Behalve dan van bedrijven die hun ict-zaakjes heel goed op orde hebben. Voor laatstgenoemde én voor de cloud is dat een kwestie van schaal.

Niet vooraf betalen

Naast die ict-voordelen zijn er ook harde zakelijke argumenten. Bedrijven kunnen met de cloud diensten afnemen zonder dat ze van tevoren hoeven te investeren in hardware en software. Maar het is te simplistisch om te stellen dat het allemaal om investeringen gaat. Cloud hoeft niet direct een kostenbesparing te zijn. Het gaat erom dat kapitaalinvesteringen omgezet worden naar operationele investeringen. Dat idee is populair in deze economisch moeilijke tijden. Leaseconstructies, gespreide betalingen en software-abonnementen voor 'reguliere ict' helpen ook de investeringspijn te verzachten, maar de cloud biedt meer voordelen.

Onbeperkte opslag

Storagediensten krijgen momenteel de meeste aandacht binnen cloud computing. Het biedt namelijk bijna onbeperkte opslagruimte. Dat is een krachtig aantrekkingsmiddel voor bedrijven, die cloud computing als valide optie beginnen te zien. Ze kunnen in de cloud meer data kwijt dan binnen hun eigen ict-omgeving. Bovendien kan het externe alternatief beter - en vooral makkelijker - schalen; dus meegroeien met het gebruik.

Amazon is één van de voornaamste aanvoerders. Het heeft veel furore gemaakt met zijn Amazon Web Services (AWS) en de bijbehorende storagediensten (S3). Sinds de introductie maakt de cloud-storage van Amazon een spectaculaire groei door. Het bedrijf heeft in augustus van dit jaar al gemeld dat het 64 miljard objecten op zijn systemen heeft staan. Dit heeft grote invloed op de markt. Niet alleen cloud-aanbieders, maar ook storage-leveranciers storten zich op deze groeimarkt. Meer concurrentie, meer opties, dus ook scherpere prijzen.

Flexibiliteit

De cloud biedt flexibiliteit, en niet alleen voor storage. Bedrijven kijken steeds meer naar clouddiensten, en nemen daarbij ook andere ict-zaken in overweging. Onderzoek door cloud-provider Savvis laat zien dat 65 procent van de Britse ict-beslissers en 72 procent van de Amerikaanse beslissers serieus kijkt naar cloud computing, ook al loopt het aantal daadwerkelijke implementaties nog achter.

Vice-president David Shacochis van Savvis, zegt dat flexibiliteit het sterkste punt is van de cloud. Zeker als je bedenkt dat bedrijven intern nog veel ict-zaken zelf moeten doen. “Veel bedrijven draaien nog steeds legacy-applicaties, en ze zijn niet happig om hun hele systeem om te gooien voor een enkele applicatie."

Het is uiterst belangrijk voor cio's om dergelijke keuze uit diensten te hebben, zegt Shacochis. “Cio's beginnen het zat te worden dat ze elke keer wanneer ze nieuwe technologie willen implementeren te horen krijgen dat de hele architectuur op de schop moet.” Daarentegen maakt de cloud het mogelijk om snel extra diensten uit te rollen. Dat betreft niet alleen kernfuncties van het datacenter, maar bijvoorbeeld ook verbeterde ondersteuning voor thuiswerkers en mobiele werkers.

Savvis is een hostingbedrijf dat zowel publieke als privé-clouds biedt. Met een publieke cloud wordt de hardware (servers en storage) en het netwerk gedeeld tussen de verschillende klanten. De privécloud biedt de veiligheid en gemoedsrust van diensten en hardware die geheel toegewijd zijn aan de ene klant.

Zo'n toegewijde eigen cloud is vaak wel wat duurder dan gebruik van een publieke cloud. “Klanten hebben als grootste zorg dat hun diensten worden beïnvloed door diensten van anderen. Sommige cloudleveranciers vinden het een aantrekkelijk idee om hulpbronnen te delen tussen verschillende diensten." Ze kunnen daarmee de eigen kosten drukken. "Bijvoorbeeld door de e-mail via de webserver te laten gaan."