In Nederland zijn honderden hostingbedrijfjes actief, van hobbyisten en zolderkamertoko's tot professionele tophosters. Klanten zien door de bomen het bos niet meer en kiezen vaak voor een in hun ogen goedkope aanbieding zonder naar de zakelijke omstandigheden te kijken waarin die hostingpartij verkeert. Er zijn talloze voorbeelden van hostingrampen. Vijf horrorverhalen plus vijf tips om hostingnachtmerries te voorkomen.

Bij RedUnix gaat de stekker eruit

De reputatie van RedUnix was al niet zo best bij leveranciers en klanten toen schuldeiser Grafix vorige week letterlijk de stekker uit de servers trok. Honderden klanten van het hostingbedrijfje werden gedupeerd. Een aantal webshops claimen duizenden euro’s aan omzetverlies en klagen over mogelijke imagoschade. Achter de schermen vechten twee voormalige partners, Fred Arendse en Sam Terburg, elkaar de tent uit terwijl gedupeerde klanten met grote moeite proberen hun domeinnamen proberen te verhuizen naar een andere hostingpartij. Sommigen is dat pas deze vrijdag gelukt, anderen wachten nog steeds.

Hostingruzie ontaardt in serverrazzia

Een jarenlange vete tussen hostingprovider i3D en datacentereigenaar WeDare vond zijn hoogtepunt in de nacht van 26 op 27 oktober vorig jaar. I3D haalde in het holst van de nacht zijn servers weg uit het datacenter van WeDare. Uiteindelijk moest de politie eraan te pas komen om de verhuizers van i3D en eigenaar Jordy Dost van WeDare uit elkaar te houden. De klanten van i3D waren niet van te voren door het bedrijf ingelicht en zagen plots hun servers offline gaan. Nadat de verhuizing uiteindelijk was afgerond en de servers in een nieuw datacenter waren ondergebracht, kwam alles weer in de lucht.

Een soap in Friesland

De soap rond de Friese hosters Fiberworld en Dis-Hosting heeft meer dan een half jaar geduurd. Dis-Hosting ging in februari 2008 failliet nadat de nieuwe eigenaar allerlei lijken in de kast tegenkwam die nog waren veroorzaakt door de vorige eigenaar, Harry Dijkstra. De nog niet al eerder weggelopen klanten haalden vlak voor het faillissement hals over kop de servers uit het datacenter vandaan. De failliete boedel werd overgenomen door RealHosting, dat vervolgens in conflict komt met Fiberworld, van diezelfde Harry Dijkstra, over het eigendomsrecht van IP-adressen. Tientallen klanten van Fiberworld kwamen daardoor zonder internet te zitten. Uiteindelijk ging ook Fiberworld maanden later failliet, nadat het zijn werknemers niet had uitbetaald.

DDOS-aaval op Yourhosting

Yourhosting werd begin dit jaar dagenlang geteisterd door een DDOS-aanval. In eerste instantie werd de aanval gericht tegen 20 websites en uiteindelijk bleken 100 tot 200 sites gehackt. Op gebruikersaccounts werd malware geplaatst, die vervolgens werden aangeroepen door botnets uit de hele wereld. Yourhosting reageerde door de betrokken sites direct los te koppelen door het DNS aan te passen. De aanval werd daarna gericht op het hele netwerk. Uiteindelijk wist het hostingbedrijf de aanval af te slaan. Gedurende de aanval waren vele sites onbereikbaar.

Ftp-aanvallen

Na de berichtgeving op Webwereld over de aanval op Yourhosting bleek dat vele andere hosters het slachtoffer te zijn van een zo geheten ftp-aanval. Mijndomein.nl meldde zelfs dat in een maand of twee tijd honderden ftp-accounts waren gehackt. De wachtwoorden van de accounts haalden de dieven van de thuiscomputers van de klanten via malware. Vervolgens konden de dieven grote spamruns opzetten via de mailaccounts van de betreffende klanten. Meerdere lezers meldden vervolgens dat ook talloze ftp-accounts van HostingDiscounter moesten worden geblokkeerd. Mijndomein heeft de aanvallen proberen af te slaan door de gebruikers de mogelijkheid te geven een IP-check in te stellen. Daarmee kan een ftp-server alleen worden benaderd vanaf een bepaald IP-adres.

5 Tips: Vind een bonafide hoster

Arnout Veenman, voorzitter van branchevereniging ISP Connect, geeft 5 tips om zoveel mogelijk te voorkomen dat u in de problemen komt door toedoen van een hostingbedrijf:

1. Check het betreffende bedrijf bij de Kamer van Koophandel.

“Hoelang bestaat het bedrijf, hoeveel mensen werken er en kan je ze bellen? Stuur ze eens een email en kijk hoelang het duurt voor ze reageren.”

2. Is het hostingbedrijf zelf een registar?

“Hoe minder schakels tussen hoster en registar, hoe beter. Immers, als het fout gaat en je wil snel je domein verhuizen naar een andere hoster, heb je de token nodig, codes waarmee je kan bewijzen dat je eigenaar bent van het doemin. Die kan je alleen bij de registar krijgen.”

3. Zoek op bijvoorbeeld online fora naar gebruikersverhalen

“Hoe staat het hostingbedrijf aangeschreven? Mensen willen hun ervaringen vaak delen met anderen en met name slechte ervaringen.”

4. Maak zelf een backup van de website en alle data

“Mensen vergeten vaak alle data van de website te backuppen. Mocht er wat mis gaan, ben je dus alles kwijt. Een backup is minimaal elke week nodig.”

5. Maak een afspraak met het bedrijf

“Dit is de belangrijkste tip: zorg dat je de ondernemer in de ogen kan kijken. Ga eens echt praten met medewerkers. Ga vervolgens af op je gevoel. Voelt het niet goed, doe het dan niet. Met name als je je website zakelijk wil gebruiken, is vertrouwen het meest belangrijk.”

Heeft u zelf bizarre of rampzalige ervaringen met hosting? Of tips? Laat ze weten in de reacties.