Grote afwezigen

Ok, we wisten al dat er een kwart minder standhouders zou zijn. Sommige grotere ict-bedrijven zouden niet komen, hadden we ook vantevoren gehoord. Maar achteraf even op een rijtje zettend, is het wel opvallend dat onder meer VMware, Symantec, Samsung, AMD en Cisco niet van de partij waren. Sommige van deze spijbelaars hadden wel een ‘aanwezigheid’, maar geen eigen stand. Enkele partners hadden de eer om het logo van bijvoorbeeld Symantec en Samsung op hun stand te dragen. Van Cisco was diens consumentenmerk Linksys aanwezig met een stand. Opvallend aangezien die leverancier sinds een tijd juist de eigen hoofdnaam de boventoon laat voeren ten opzichte van de naam van dat overgenomen netwerkbedrijf.

Alleen Arnie en Angela

De voornaamste bekende sprekers waren Arnold Schwarzenegger en Angela Merkel. Een voormalig acteur die het in de politiek zoekt en de bondskanselier van Duitsland. Op zich geen onbekenden, maar niet echt ict-kopstukken of –experts. Er waren natuurlijk wel topmensen, zoals ceo Gianfranco Lanci van Acer, co-ceo Léo Apotheker van SAP en oud-ceo Craig Barrett van Intel. Maar dat zijn toch de mindere goden, de minder bekende namen, uit de ict-industrie. Uitzondering was natuurlijk de Nederlandse ceo van het Franse Alcatel-Lucent, Ben Verwaayen. Oh, en de Amerikaanse pro-gamer Fatal1ty dan. Echter geen Bill Gates, Paul Otellini, Larry Ellison, Marc Hurd, Sam Palmisano of Michael Dell. En natuurlijk geen Steve Jobs. Die laatste komt überhaupt niet op de CeBIT; Apple heeft altijd eigen feestjes.

Oproep tot investeren

Een duidelijke, centrale boodschap vanuit de CeBIT was dat er meer geïnvesteerd moet worden. In ict. En wel nu. Juist nu. Gouverneur Schwarzenegger kwam met dit advies. Logisch, want hij ziet Silicon Valley in ‘zijn’ Californië nu harde klappen krijgen. Maar ook een automatiseringsingewijde als ceo Ben Verwaayen roept op tegen de kredietcrisis in te roeien. Die veteraan uit het ict-bedrijfsleven zegt dat Europese bedrijven daarmee juist een wereldpositie kunnen veroveren.

Sluikreclame voor concurrent

Het viel Webwereld en Techworld.nl op dat er ter plaatse veel reclame was voor Computex. Die Taiwanese ict-beurs groeit al jaren flink. Het ging niet alleen om rechtstreekse reclame, maar ook om zijdelingse opmerkingen van standhouders. Dat zij later dit jaar ook op Computex zijn, daar nieuwe dingen onthullen en tonen. Tsja, het is voor Azië duur om helemaal naar Duitsland te komen, daarom waren er dit jaar flink minder Aziatische bedrijven en bezoekers op CeBIT. Wellicht hopen zij dat de reis naar Computex voor Westerlingen beter betaalbaar is.

Geen Holland House

Het bier op CeBIT was prima. Alleen kon dat niet genoten worden in een Nederland-paviljoen. Dat was er namelijk helemaal niet. Vorig jaar wel. Heeft de kredietcrisis zo hard toegeslagen in ons land?