Distributeurs en winkeliers moeten steeds meer vooruit betalen voor beltegoed, waardoor KPN-producten onrendabel zijn geworden, stelt distributeur Alphyra in een schriftelijke verklaring. "Onze bedrijfstak komt hiermee in gevaar."

Door het boycotten van het KPN-beltegoed, zijn de vouchers niet langer verkrijgbaar in supermarkten en winkels zoals Konmar, SuperdeBoer, C1000, Hoogvliet, Jumbo en Spar; maar ook in Primera, T for Telecom, Expert en Bruna.

Mars

Mike Naughton van Alphyra in Nederland trekt de vergelijking met Mars-repen: "Een handelstechnisch vergelijkbaar product als een Mars-reep heeft een gemiddelde marge van 30 procent, welke meer dan drie keer zo veel is als de marge op een opwaardeer-voucher."

Naughton is dan ook duidelijk niet te spreken over KPN: "Het is onbegrijpelijk dat KPN zo met haar partners omgaat. We kunnen niet simpelweg toekijken hoe KPN de branche afbreekt."

Stekker

KPN wijst de schuld voor de problemen van de hand. "Alphyra heeft ons gevraagd om de kredietvoorziening op te hogen. Daar wilden wij wel in toestemmen, maar alleen als daar extra garanties tegenover zouden staan. KPN wil immers geen nodeloze risico's lopen, bijvoorbeeld door faillissementen", aldus KPN-woordvoerder Steve Hufton.

Het KPN-voorstel was niet bespreekbaar voor Alphyra, stelt Hufton. "Zij hebben vervolgens de stekker eruit getrokken. En dat terwijl wij bereid waren om de bestaande afspraken tegen de huidige voorwaarden na te komen."

KPN hoopt dat het bedrijf weer zaken kan doen met Alphyra. "We zoeken naar een oplossing." Op welke termijn KPN verwacht weer afspraken te kunnen maken met Alphyra, kan de KPN-zegsman niet zeggen.