Via het systeem van Phorm krijgen internetgebruikers aan de hand van hun surfgedrag advertenties te zien die aansluiten bij hun behoeften. In ruil voor de surfgegevens strijken de deelnemende providers een deel van de advertentie-inkomsten op.

Verontwaardiging

Begin dit jaar hebben de Britse internetaanbieders British Telecom (BT), Carphone Warehouse en Virgin Media een overeenkomst gesloten met Phorm. Een geheime proefneming bij duizenden BT-klanten leidde toen tot grote verontwaardiging onder klanten en bij het Britse parlement.

Desondanks zegt Neil Berkett van de provider Virgin tegen The Guardian nog steeds geld te willen verdienen aan het verschaffen van informatie over abonnees. "Er komt een moment dat we de kennis van ons netwerk zullen gebruiken om gerichte reclame aan te bieden", aldus Berkett. Hij kon nog niet zeggen of dat zal gaan om Phorm of een variatie op de technologie van dit bedrijf.

Illegaal of geslaagd?

Veel Virgin-klanten zijn bezorgd over de overeenkomst met Phorm. Dat bedrijf verzekert echter dat alle informatie over surfgedrag anoniem is. De Foundation for Information Policy Research (FIPR) noemde de webtraceerdienst eerder dit jaar zelfs 'illegaal', maar volgens de Britse overheid is het systeem van Phorm niet in strijd met de huidige regelgeving.

Phorm zegt dat de BT-proefnemingen geslaagd zijn. "Als de uitgebreide resultaten zijn onderzocht, dan zal BT de technologie daadwerkelijk gaan inzetten", aldus Phorm. BT heeft dat inmiddels bevestigd tegen ZDNet. Ook de andere partners van Phorm, waaronder dus Virgin, zijn geïnteresseerd in de testresultaten.