In een onderzoek naar de wenselijkheid van mobiele diensten in vliegtuigen, gaf driekwart aan dat ze niet willen reizen in een vliegtuig waar passagiers mobiel kunnen bellen.

De uitkomst van het onderzoek is niet geheel verrassend. Verschillende luchtvaartmaatschappijen hadden om die reden al eerder besloten om hun vliegtuigen te voorzien van tal van draadloze gemakken zoals email en messaging-diensten, maar boden geen mogelijkheid om te bellen, meldt ComputerWorld.

Niet gedwongen luisteren

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Yahoo onder Amerikaanse consumenten. Bruce Stewart, vice president van Connected Life Americas bij Yahoo zegt dat het onderzoek duidelijk aangeeft dat passagiers graag draadloze verbindingen willen in het vliegtuig: "Maar ze willen niet gedwongen worden om te luisteren naar gesprekken die de passagier naast hen voert.

Zo'n 74 procent van de ondervraagden gaf aan dat mobiele telefoons in het vliegtuig beperkt moeten worden tot functies die geen geluid maken.. 38 procent van deze groep zou daarbij gebruik maken van sms, 28 procent van e-mail en 29 procent zou de verbinding gebruiken om spelletjes te spelen.

Draadloos internet

Uit het onderzoek bleek ook dat 69 procent van de ondervraagden pleit voor een speciale sectie in het vliegtuig voor mobiele gesprekken, mochten deze ooit worden toegelaten.

Eerder dit jaar kondigden American Airlines Inc. en Southwest Airlines Co. al aan draadloos internet binnen het vliegtuig te gaan testen. Beide bedrijven lieten daarbij weten telefoongesprekken via deze verbinding te blokkeren, uit respect voor de overige passagiers.

In Europa biedt Air France sinds april een mobiele dienst, waarbij ook mobiele gesprekken mogelijk zijn. Tijdens een testperiode waren alleen datadiensten beschikbaar. De dienst voorlopig beperkt tot één Airbus toestel dat op routes binnen Europa vliegt. Gesprekken worden tegen internationaal tarief in rekening gebracht.