Vodafone heeft dinsdag een nieuwe strategie aangekondigd onder de noemer Mobile Plus. Dit zal in fasen worden uitgerold en binnen vier jaar voor ongeveer 10 procent van de omzet gaan zorgen, verwacht Vodafone-topman Arun Sarin. Onderdeel van de nieuwe strategie is onder meer het plan om internet via de vaste dsl-verbinding te gaan aanbieden.

Op dit moment loopt er in Duitsland al een project, Zuhause geheten, waarbij gebruikers tegen een laag tarief lokale en nationale nummers kunnen bellen met hun mobiele telefoon. Dankzij een kastje, een soort hotspot, wordt een soort zone gemaakt waarbinnen gebruikers tegen een lager tarief mobiel kunnen bellen.

Bij de volgende fase wordt het Zuhause-pakket uitgebreid met een dsl-internetverbinding. Dit zal in de herfst gaan gebeuren via provider Arcor, een dochterbedrijf.

De provider heeft er vertrouwen in dat met het Zuhause-pakket aan een vraag van de klant wordt voldaan. In een jaar tijd heeft de dienst 630.000 abonnees aangetrokken. Aan het einde van dit jaar hoopt de telecomprovider twee miljoen Zuhause-internetabonnees te hebben. Uit een enquête van de operator blijk dat 37 procent van de Zuhause-klanten interesse heeft in een dsl-lijn van Vodafone.

Het Zuhause-pakket wordt niet één-op-één naar de Nederlandse markt gekopieerd, verzekert Yvonne Koks van Vodafone Nederland. "De Duitse markt is namelijk heel anders dan de Nederlandse. Hier is al een heel erg hoge breedbandpenetratie", aldus Koks. "Dat het aantal diensten hier in Nederland wordt uitgebreid is wel zeker." Maar welke diensten of pakketten in het verschiet liggen, wil Vodafone Nederland nog niet onthullen.

Andere plannen waar Vodafone wereldwijd aan werkt is onder meer een eigen communitieprogramma zoals een instant messenger met een buddy list, adressenboek, voicemail, streaming radio en deze beschikbaar maken voor mobiele telefoon en de pc.