Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek dat de Consumentenbond verricht naar de vijf mobiele netwerken. Sinds vorig jaar is er weinig veranderd. Toen luidde de conclusie dat de aanbieders elkaar nauwelijks ontliepen in de netwerkkwaliteit. Ook nu weer is dat het geval. "Zeker voor het bellen buitenshuis ontlopen de vijf aanbieders elkaar nauwelijks", aldus de bond. De netwerken zouden van `hoge kwaliteit' zijn. Verschillen zijn evenwel op andere punten waarneembaar. Zo hebben KPN en Vodafone de sterkste signalen, zodat de klant hiermee het best diep binnen in een gebouw kan bellen. T-Mobile komt op dit punt aanmerkelijk minder goed uit de verf, zo stelt de bond. Orange en Telfort zitten hier tussenin. Ook zou T-Mobile een lagere score bij de kwaliteit van de gesprekken hebben. Tot slot zijn er grote verschillen in de tijdspanne tussen het intoetsen van het nummer en het overgaan van de telefoon. De meeste operators hebben als doel dat dit niet langer mag duren dan tien seconden, zo weet de bond. Vodafone haalt deze doelstelling echter niet. De gemiddelde tijd bedraagt hier twaalf seconden.