Het spamfilter houdt berichten van 'onbekende aanbieders' tegen. Het gaat daarbij om aanbieders die grote hoeveelheden berichten verzenden. "Mensen die vanuit het buitenland een enkel sms-bericht versturen, hoeven zich geen zorgen te maken dat hun bericht wordt tegengehouden", zo licht Vodafone-woordvoerder André van der Elsen toe. "Spam is erg vervelend voor onze klanten", meent Van der Elsen. "Mensen ontvangen bijvoorbeeld een bericht dat ze een prijsvraag hebben gewonnen en daarom een duur 0900-nummer moeten bellen. Vaak zijn dergelijke sms'jes misleidend." Bedrijven die op grote schaal sms-berichten versturen, moeten daarom nu een autorisatieproces doorlopen om toegang te krijgen tot het netwerk van Vodafone. "Daarbij stelt ons netwerk vragen over de herkomst van het bedrijf en dergelijke", legt Van der Elsen uit. "Als zo'n bedrijf niet bij ons bekend is, verlenen wij geen autorisatie." Daarmee voert Vodafone een harder beleid dan marktleider KPN, dat zwarte lijsten bijhoudt van bedrijven die spam versturen en 'waar niet mee te praten is'. Sms-berichten van de bedrijven op de zwarte lijst worden niet toegelaten tot het KPN-netwerk. Het spamfilter van Vodafone is volgens Van der Elsen een aanvulling op de gedragscode die de mobiele-telefoniebedrijven, sms-aanbieders, de telecomwaakhond OPTA onlangs overeenkwamen. Deze code moet het consumenten makkelijker maken om hun abonnement op een sms-dienst op te zeggen. Alle klanten van Vodafone maken vanaf morgen automatisch gebruik van het spamfilter. De mogelijkheid om toch ongewenste sms-berichten te kunnen blijven ontvangen biedt Vodafone niet. "Niemand is er bij gebaat om spam te kunnen ontvangen", aldus Van der Elsen. Update, 18:35 uur: Alinea over beleid KPN toegevoegd.