Vodafone is de eerste Nederlandse operator die mobiel bellen en e-mailen tijdens vluchten gaat aanbieden. De dienst is goedkoper dan huidige systemen met ingebouwde telefoons, waarvoor gebruikers een tarief van 11 euro per minuut betalen.

Vodafone rekent een beltarief tussen 3,50 en 4,50 per minuut. Eerder uitgevoerde enquêtes onder passagiers laten zien dat ongeveer de helft van de passagiers tijdens het vliegen zou willen e-mailen en telefoneren. Vodafone verwacht dat de meeste gebruikers de voorkeur geven aan e-mail.

De dienst is alleen beschikbaar voor eigen klanten van Vodafone Nederland.

Het signaal in de vliegtuigen is niet geschikt voor buitenlandse Vodafone-klanten en ook niet via roaming voor klanten van andere mobiele netwerken. Bovendien zal het nog even duren voordat de dienst in alle toestellen van Air France beschikbaar is.

Vodafone-woordvoerster Yvonne Koks: "Het contract is begin deze maand getekend. Air France moet nu de vliegtuigen gaan uitrusten met gsm-antennes. Dat zal meestal gebeuren wanneer een vliegtuig een onderhoudsbeurt moet hebben".

Na Air France zullen soortgelijke contracten met maatschappijen als Ryanair, bmi en TAP Portugal volgen. Vodafone denkt vooral frequente reizigers een plezier te doen, doordat ze op lange vluchten kunnen doorwerken. De dienst heeft wereldwijd een vaste prijs: dataverkeer kost 12,50 euro per MB en sms-berichten kosten tussen 35 en 55 eurocent.

Bang voor een kakofonie van bellers is Vodafone niet. Koks: "Het cabinepersoneel kan zelf het bellen tijdelijk uitzetten. Bijvoorbeeld tijdens nachtvluchten, wanneer het ongewenst is dat mensen gaan bellen".

Vodafone bood eerder al via Connexion internetdiensten aan in bussen.