Dit ondanks een daling van bijna 3,5 procent van het aantal PSTN/ISDN aansluitingen. Die daling werd gecompenseerd door 2,9 procent groei in het aantal VoIP-abonnementen naar een totaal van 3,35 miljoen en een minimale groei in bulklijnverhuur-gebruikers naar 410.000.

Dit blijkt uit kwartaalrapportage van Telecompaper. De groei in VoIP abonnementen kwam vooral uit VoIP via de kabel, die het afgelopen kwartaal met 3,9 procent groeide. De groei in DSL kwam niet verder dan 1,4 procent, het laagste groeicijfer sinds de intoductie. VoIP via FTTH bleef doorgroeien naar een marktaandeel van 2,6 procent ofwel bijna 90.000 abonnnees.

De groei van VoIP zet ook in het tweede halfjaar met een percentage van 3,5 tot 4 procent door tot rond de 3,6 miljoen VoIP abonnees aan het eind van het jaar, verwacht Telecompaper analist Kamiel Albrecht.

Marktaandelen

Het marktaandeel van KPN in de digitale telefoniemarkt daalde in Q2-2009 met 0,6 procent naar 34,1 procent. In datzelfde kwartaal wist KPN 'slechts' 13.000 nieuwe abonnees te werven, waarmee het klantenbestand uitkwam op 1,14 miljoen.

In diezelfde periode wist Ziggo bijna 50.000 nieuwe telefonieklanten binnen te halen, waarmee het in totaal nu iets meer dan 900.000 VoIP gebruikers heeft. Het marktaandeel groeide 0,8 procent en kwam uit op 27 procent.

Op de derde plaatst staat UPC, dat over het kwartaal 4.100 nieuwe klanten rapporteerde en daarmee op een totaal van 593.000 VoIP klanten komt, een marktaandeel van 17,7 procent.

Tele2 wist 12.000 nieuwe abonnees voor zich te winnen, waarmee het aantal VoIP klanten op 263.000 uitkwam.

Online tenslotte meldde een groei met 1.000 VoIP gebruikers en een totaalbestand van 144.000 abonnees, waarmee het marktaandeel uitkwam op 4,3 procent.

Bron: Channelworld.nl