Dat blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse bedrijf Keynote Systems, dat de voip-diensten van zes kabel- en dsl (digital subscriber line) providers onderzocht.

In mei en juni werden meer dan 150.000 geautomatiseerde gesprekken tussen het voip- en pst (public switched telephone) netwerk getest, zowel lokaal als op lange afstand.

Keynote mat hoe vaak de dienst beschikbaar was, hoe lang de storingen duurden, hoeveel gesprekken werden afgebroken en wat het gemiddeld aantal pogingen was om een gesprek te kunnen starten.

Volgens de onderzoekers loopt de kwaliteit en betrouwbaarheid van voip gemiddeld gezien achter op die van het traditionele en mobiele netwerk. De oorzaak ligt niet altijd bij de voip-dienst zelf, zegt Keynote. De kwaliteit van het kabel- en dsl-netwerk en de netwerken die lange afstandgesprekken mogelijk maken, bepalen namelijk eveneens de kwaliteit van een voip-gesprek.

Marktanalist IDC voorspelt dat voip voor het einde van 2005 door drie miljoen Amerikanen wordt gebruikt. In 2009 zou dit aantal liggen op 28 miljoen.