Voip-makers komen namelijk met een reeks producten die het protocol als een centrale ip pbx-technologie gebruikt. Zo hebben 3Com en Cisco nieuwe versies van hun ip pbx-platforms gepresenteerd waarbij sip als de centrale call control technologie wordt gebruikt. Ook Avaya zit niet stil en is van plan een op sip gebaseerd p2p-voip-systeem te lanceren dat geen gebruikmaakt van een centrale server. Sip zal intern draaien op de nbx van 3Com en de CallManager 5.0 van Cisco en wanneer ze samen met andere applicaties worden gebruikt, hebben gebruikers de mogelijkheid de applicaties voor desktopproductiviteit, voip en ip-video en instant messaging te integreren.

Verlost

"De reden waarom sip zal worden geïntegreerd met ip-pbx, is om voorgoed verlost te zijn van die onoverzichtelijke externe proxy servers die in het verleden nodig waren om sip interoperabel te houden", zegt Brian Riggs, analist bij Current Analysis. "Nu steeds meer service providers met op sip gebaseerde voip-diensten komen, kun je de analoge lijnen en isdn aan de kant schuiven en direct verbinden met een voice provider via ip. Dat kan kostenbesparend werken", aldus de analist. "Er worden momenteel veel op sip gebaseerde applicaties ontworpen. Het is nodig om sip met de ip-pbx te integreren om deze applicaties te kunnen ondersteunen." Een voorbeeld hiervan, zegt hij, is de nieuwste versie van Microsoft Office waarin het mogelijk is om smarttags in documenten te verbinden aan click-to-dial of andere communicatiekanalen. Cisco's lancering van CallManager 5.0, die van merknaam gewisseld is en nu Unified CallManager heet, is de vervanger van het veelgebruikte skinny call control protocol met sip. De nieuwe versie van ip pbx laat de keuze tevens aan de bedrijven of ze een Microsoft Windows Server 2003-platform of een nieuw en op bestelling gemaakt Linux-besturingssysteem gebruiken om de CallManager-software te draaien. De vijf grootste concurrenten van Cisco op het gebied van bedrijfstelefonie - 3Com, Alcatel, Avaya, Nortel en Siemens - hebben ip pbx-apparatuur gelanceerd die op Linux draait. Naast de nieuwe CallManager 5.0 lanceert Cisco Unified Presence Server en Unified Personal Communicator, waarmee de gebruiker de beschikbaarheid van zijn collega's kan bekijken en dat voice, video, chat, e-mail en berichtenverkeer in één enkele interface bundelt.

Compatible

Cisco zegt dat zijn beschikbaarheidsserver compatibel is met de Office Communicator-client van Microsoft en dat Unified Presence Server interoperabel is met de Live Communication Server (lcs). Cisco is ook van plan om integratie met twee andere, gerelateerde platforms te introduceren: een dual-mode wifi en mobiele telefoon van Nokia, die on-campus connectiviteit toestaat met 802.11 CallManager en off-campus gsm voice en de Research In Motion BlackBerry 7270 handhelds, die draaien op voip van Cisco in wifi-modus en mobiele modus. De nbx 6.0 van 3Com, een ip pbx waaraan tot aan 1500 gebruikers kunnen worden gekoppeld, ondersteunt de op sip gebaseerde ip-telefoons van 3Com, waaronder headsets die met het op sip-gebaseerde vcx-platform van de softwareleverancier werken. Met sip op de nbx is het ook mogelijk dat derden die sip-softphonesoftware en desktoptelefoons gebruiken toegang krijgen tot de nbx en het ondersteunt alle toepassingen van het apparaat. 3Com zegt dat de nbx 6.0 zowel zijn op proprietary H.323 gebaseerde voip-protocol als zijn sip zal ondersteunen, zodat klanten kunnen upgraden zonder dat ze al hun telefoons hoeven klaar te maken voor sip. Eén van de producten die Avaya op stapel heeft staan, is zijn one-X Quick Edition. Dit telefoniesysteem voor kleine kantoren bestaat uit op sip-gebaseerde ip-telefoons met p2p-mogelijkheden die geen pbx, onsite of call server die op afstand is verbonden vereisen. Voor de grotere kantoren lanceert Avaya versie 3.1 van zijn Communications Manager, met nieuwe mogelijkheden om telefoons door te laten werken wanneer ip pbx-hardware het begeeft. In plaats van het routen van telefoongesprekken laat de software de gebruiker inloggen op het systeem vanaf elke ip-telefoon zodat alle telefoonopties en persoonlijke instellingen naar de telefoon kunnen worden gedownload.

Strijd

"Er ligt minder de nadruk op geluidskwaliteit en meer op wie gestroomlijnde toegang tot voice kan leveren die van geavanceerde applicaties voorzien is", zegt Elizabeth Herrell, analist bij Forrester Research. "Als deze producten en platforms zich ontwikkelen, zullen we uiteindelijk zien dat er meer concurrentie ontstaat tussen leveranciers van telefonie-infrastructuur en Microsoft." Riggs van Current Analysis denkt dat de strijd zich op een kleiner grondgebied afspeelt. "Er zal een concurrentiestrijd losbarsten tussen Cisco en Microsoft", zegt hij. "De strijd in de telefonie zal worden gewonnen door diegene die de desktop client beheerst en uiteindelijk de beste indruk maakt op de gebruiker". Bron: Techworld