Beide bedrijven hebben daarover dinsdag een akkoord gesloten. "Versatel doet nu alles op het gebied van telecommunicatie, behalve mobiel", legt Versatel-woordvoerster Anoeska van Leeuwen uit. Versatel onderzoekt nu nog hoe en wanneer de diensten voor zakelijke gebruikers en consumenten kunnen worden aangeboden. Wel duidelijk is volgens Van Leeuwen dat mobiele telefonie voor consumenten via de internettak Zon zal worden aangeboden en de zakelijke onder merknaam Versatel. "De eerste diensten zullen over zes tot negen maanden van start gaan. Tot die tijd moeten we de netwerken aan elkaar knopen zodat Telfort straks weet dat die rekening voor een Versatel-klant is", aldus Van Leeuwen. Versatel gaat geen eigen antennepark neerzetten, maar zal gebruikmaken van het bestaande netwerk van Telfort. Diensten als sms en voicemail zullen in eerste instantie ook via Telfort lopen. De simkaarten, klantenservice en facturen komen wel van Versatel zelf. Mogelijk neemt Versatel in de toekomst ook de diensten als sms en voicemail voor eigen rekening zodat van Telfort alleen nog de antennes worden gebruikt. Ook andere bedrijven maken gebruik van zogeheten wholesale-contracten. Telfort sloot al eerder soortgelijke contract met Debitel en Tele2. En Albert Heijn verkoopt sinds oktober vorig jaar mobiele telefonie onder eigen naam. Daarbij wordt gebruikgemaakt van het netwerk van KPN.