Bij de terugbeldienst Call Me Now kunnen bezoekers van een website op een knop klikken om te worden teruggebeld. De variant die het Groningse bedrijf Voys Telecom heeft bedacht, werkt via e-mail. Na het klikken op een link in het e-mailbericht gaat de telefoon van de klant over, terwijl tegelijk een webpagina met een bevestigingscode verschijnt.

Pas na het intoetsen van de code wordt een telefoonverbinding met de afzender van de e-mail tot stand gebracht. Mark Vletter, business consultant van Voys Telecom: "Of we wereldwijd de eerste hiermee zijn, durf ik niet te zeggen. Maar ik weet wel dat dit in Nederland nog niet bestaat."

De dienst is bedoeld voor bedrijven die snel in contact willen komen met klanten. Het gaat daarbij meestal om service- en verkoopactiviteiten. "Je kunt in een e-mailbericht bijvoorbeeld een uitnodiging krijgen voor een proefrit, een bezichtiging of om je telefoonabonnement te verlengen", aldus Vletter. De toepassing verlaagt de drempel om contact op te nemen: de ontvanger is slechts één klik verwijderd van direct persoonlijk contact en hoeft niet te zoeken naar een telefoonnummer.

Voys gebruikte de belmail al bij een marktetingactie van kuuroord Thermae. Traditionele Call Me Now-knoppen worden al veel gebruikt, maar Voys Telecom pakt het daarbij naar eigen zeggen beter aan dan concurrent KPN, die bijvoorbeeld de knoppen voor OHRA verzorgt. "Daar zitten een aantal nadelen aan, zoals het feit dat iedereen voor de grap zomaar een telefoonnummer kan invullen. Bij onze Call Me Now-knoppen en bij de nieuwe belmail moeten klanten altijd een bevestigingscode invullen, om telefoonspam te voorkomen." Voys Telecom is een spin-out van TNO en sinds 2006 actief als zelfstandig bedrijf.