Pas tijdens een timemanagement cursus ontdekken we hoeveel tijd er te besparen valt. Waar verspillen we nu de meeste tijd aan tijdens de gemiddelde werkdag?

1. De smartphone

Even snel social media checken, een appje beantwoorden of gewoon even kijken of je nog iets gemist hebt.. We léven met onze smartphone en we hebben niet in de gaten hoe vaak we ermee bezig zijn. De gemiddelde persoon besteedt 3 uur per dag aan de smartphone. Ongeveer een kwart besteedt er dagelijks zelfs 4,5 uur aan.

2. Multitasking

Multitasking kost ons ontzettend veel tijd, maar dit hebben we niet in de gaten. Waarom niet? Omdat multitasking ons het idee geeft dat we heel druk bezig zijn. Veel mensen beweren sneller te zijn door middel van multitasking, maar in werkelijkheid kan slechts 2,5 procent van alle mensen daadwerkelijk effectief multitasken. Alle andere mensen verliezen er juist behoorlijk wat tijd door.

3. Omgevingsgeluiden

We werken op kantoren met steeds meer zaken die geluid maken. Toetsenborden, printers, scanners, kopieerapparaten.. Dan is er vaak ook nog een fijn achtergrondmuziekje te horen. Om optimaal productief te kunnen zijn mag het geluid op de werkplek niet boven de 50 decibel uitkomen. Elk omgevingsgeluid dat harder klinkt leidt ons af en kost ons tijd. Het gemiddelde open kantoor laat voortdurend geluiden horen tussen de 60 en 65 decibel. Kantoren zelf kosten ons dus tijd.

4. Online afleidingen

De grootste online afleiding op dit moment? Social media! Social media stelen een groot deel van onze werktijd, maar er zijn natuurlijk meer online afleidingen. Het gebeurt ons vaker dat we ineens in de gaten hebben dat we online niet meer aan het doen zijn wat we wel zouden moeten doen. We zijn online 'afgedwaald'. Gemiddeld verliezen we 7 procent van onze werkdag aan online afleidingen.

5. Uitstelgedrag

Uitstelgedrag kost ons elke dag weer veel tijd. Dit terwijl we ons vaak niet bewust zijn van het feit dat we uitstelgedrag vertonen. In Nederland heeft maar liefst een ruime 20 procent van alle medewerkers last van chronisch uitstelgedrag. Dat is 1 op de 5! We kunnen een hele vakantie aan tijd verliezen aan uitstelgedrag, gerekend op jaarbasis. Zonde!

Tijd om tijd te besparen!

Time management helpt je om tijd te besparen, door alle zaken die tijd kosten weg te nemen. Oude gewoonten afleren, nieuw gedrag aanleren. Wil jij alvast een start maken? Dan hebben wij een lijst met time management tips voor je om direct te starten met tijd besparen.