Wanneer je anno 2018 over een eigen bedrijf beschikt, weet je waarschijnlijk als geen ander hoe belangrijk het is om je zaak in the picture te houden bij potentiële en bestaande klanten. Vooral nu er steeds meer zzp'ers in Nederland zijn is het van groot belang om op te vallen. Hierbij is het interessant om te kijken naar diverse vraagstukken: hoe bereik je nieuwe klanten en hoe val je op? Wat veel ondernemers vergeten is dat er een nóg een belangrijk punt is: hoe houd je klanten als jouw klanten? Een van de makkelijkste en meest toegankelijke manieren is het toepassen van relatiegeschenken. In dit artikel lees je alles over waarom relatiegeschenken een boost kunnen betekenen voor jouw bedrijf.

Wanneer kiezen voor relatiegeschenk?

Misschien vind je het lastig om te bepalen of en wanneer je vanuit je bedrijf kiest voor relatiegeschenken. Regel nummer 1: heb jij in je bedrijf te maken met klanten? Dit kan op diverse manieren: van leveranciers tot aan directe zakenpartners en van investeerders tot aan werknemers. Op het moment dat jij met meerdere mensen samenwerkt is het al interessant om na te denken of je kiest voor een ludiek relatiegeschenk. Tegenwoordig kan dit al van alles zijn: laat bijvoorbeeld een USB stick bedrukken met je bedrijfslogo of zorg voor een gepersonaliseerde mok met jouw bedrijfsinformatie. Neem de tijd en moeite om jouw partners, relaties en medewerkers te bedanken met een relatiegeschenk waarmee je direct investeert in je eigen bedrijf.

Subtiel reclame maken

Dergelijke geschenken zijn namelijk dé manier om 'gratis' reclame te maken. Het handige van een mooi relatiegeschenk is dat je het cadeau kunt bedrukken met jouw bedrijfslogo of bedrijfsgegevens. Er bestaan talloze geschenken die je kunt laten versieren met wat jij wilt om op die manier op te vallen bij je zakenpartner én bij klanten van hen. Met een bedrukte pen, USB stick, muismat of mok bereik je immers een nog veel groter publiek dan je in eerste instantie denkt. Op kantoren of op werkvloeren zien meerdere mensen deze producten namelijk voorbijkomen. Relatiegeschenken zijn als eerste punt dus het product om je bedrijf een boost mee te geven.

Juiste doelgroep

Een ander groot voordeel van relatiegeschenken is dat dergelijke cadeaus vaak echt worden gebruikt. Natuurlijk kun je investeren in folders, posters en visitekaartjes maar hoe groot is de kans dat mensen dergelijke papieren weggooien? Daarom is het ook goed om na te denken over het soort geschenk: kies je voor een duurzaam kwalitatief product zoals een USB stick of een powerbank dan weet je zeker dat je investeert in subtiele reclame die nog jaren gebruikt kan worden. Ook bereik je met dit soort persoonlijke en handige cadeaus de juiste doelgroep. Zorg er daarom altijd voor dat je verschillende soorten relatiegeschenken klaar hebt liggen: een powerbank is bijvoorbeeld handig voor verschillende werkvelden, terwijl een bedrukte USB stick juist weer handig is voor op kantoor.

Relatiegeschenken zorgen voor verbinding

Naast het feit dat je op een handige en winstgevende manier reclame kunt maken met relatiegeschenken moet je weten dat dit soort zakelijke cadeaus er voor zorgen dat je een betere relatie en verbinding krijgt met een zakenpartner, je medewerkers of een leverancier. De ontvanger van het cadeau zal zich immers vereerd voelen dat hij of zij een bedankje krijgt voor een dienst die geleverd is. Hierbij is het belangrijk om te weten dat je niet alleen mensen moet meerekenen die daadwerkelijk werk voor je hebben gedaan, maar ook partners die bijvoorbeeld aankopen hebben gedaan bij jouw bedrijf of die jou hebben ingehuurd voor een bepaalde klus. Op die manier zorg je ervoor dat klanten misschien de volgende keer wel wéér voor jouw bedrijf kiezen, in ieder geval waarschijnlijk sneller dan voor een bedrijf waar ze een minder goede ervaring en samenwerking hebben gehad.

Voordelige investering

Veel mensen denken dat het ontzettend veel geld kost om te investeren in relatiegeschenken. Niets blijkt minder waar; natuurlijk is het zo dat je geld moet inleveren om dit soort geschenken aan te schaffen. Je hebt echter al hele voordelige relatiegeschenken die je in grote batches op kunt kopen zodat je in verhouding nog goedkoper uit bent. Wat dacht je bijvoorbeeld van het bedrukken van aanstekers als relatiegeschenk of het bedrukken van pennen? Houd er rekening mee dat je wel met geld moet beginnen. Daarom is het handig om te weten dat het een investering is voor 'later'. De effectiviteit van dergelijke reclame is uiteindelijk veel groter dan het geld dat je erin stopt. Dat zie je uiteindelijk weer terug in het groeien van je bedrijf. Kortom: relatiegeschenken zijn absoluut aan te raden wanneer je op zoek bent naar een originele en effectieve manier om klanten te bereiken én te behouden.