De vorig jaar opgerichte application service provider voor mobiele toepassingen maakte de naamswijziging maandag tijdens een persbijeenkomst bekend. Maar Wapmagic heeft de term WAP niet uit haar naam geschrapt omdat het bedrijf niet meer in het protocol gelooft, aldus oprichter Stephan Tieleman. "WAP zal blijven. Het is absoluut geen mislukt protocol. WAP is voor de korte termijn 'overhyped', maar voor de lange termijn juist 'underhyped'. Het protocol bevindt zich nog in een zeer vroege fase, en zal ook na de introductie van GPRS en zelfs UMTS relevant blijven", aldus Tieleman. De introductie van de GPRS-technologie volgend jaar moet voor de echte doorbraak van het mobiele internetten zorgen, omdat men dan beschikt over een always-on verbinding. Niettemin telt Europa op dit moment al negen miljoen WAP-gebruikers. Tieleman is er nog niet uit wat de zogeheten 'killer application' wordt, hoewel duidelijk is dat e-mail zeer populair is. "Samen met het succes van SMS-en bewijst dat voor mij dat de toepassingen helemaal niet ingewikkeld hoeven worden. Juist hele simpele zaken kunnen een groot succes worden." Dat Wapmagic ondanks de lofzang op WAP toch haar naam wijzigt in AtoBe, ofwel van A naar B in het Engels, is omdat het bedrijf zich los wil maken van de technologie. "Wij doen meer dan alleen WAP. Er is vraag naar andere technologieën, als SMS, i-mode en het op Palmtops gebruikte AvantGo, en daar richten wij ons ook op", aldus Tieleman. AtoBe telt op dit moment zo'n 60 klanten. Het bedrijf maakt zelf geen WAP-portals voor consumenten, maar levert de technologie en diensten die andere bedrijven nodig hebben om dat te doen. De komende tijd wil AtoBe zich meer concentreren op het ontwikkelen van mobiele platform en minder op de ontwikkeling van diensten. Vrijwel alle Nederlandse WAP-portals maken gebruik van de diensten van AtoBe. Daaronder vallen Tutch (VNU), Allwap, M-info van KPN, i-Services van Dutchtone en Genie van Telfort. Dit jaar zal AtoBe een omzet van enkele miljoenen behalen. Vorige week haalde vorige week in een tweede financieringsronde nog eens 12 miljoen euro op. Daarmee kan het bedrijf volgens Tieleman een jaar vooruit. Investeerders in het bedrijf zijn ABN AMRO, het Gilde IT-Fund en Advent International. Sinds de recente financieringsronde heeft Tieleman geen meerderheidsbelang meer in zijn bedrijf. Hoe groot zijn belang in het bedrijf wel is, wil hij niet kwijt. AtoBe zou volgens Tieleman ergens volgend jaar winstgevend kunnen worden. "Maar dat is volledig afhankelijk van de markt. Het is goed mogelijk dat het verstandiger is om verder te investeren, en dan duurt het langer voordat we winst maken. Voor mij is dat op dit moment ook helemaal niet zo belangrijk." Het bedrijf telt momenteel tachtig medewerkers. Dat moet volgend jaar worden uitgebreid naar 200 tot 250. "Ook daarom is de naam gewijzigd. Ik vond Wapmagic niet passen bij de grote, professionele organisatie die we willen worden," aldus Tieleman.