Naast het weergeven van advertenties in de taakbalk, lockscreen, het start menu en de verkenner, werkt Microsoft nu aan een nieuwe manier om gebruikers reclame voor te schotelen: Playable Ads. Een functie voor ontwikkelaars om advertenties weer te geven in Windows 10-apps.

"Playable Ads zijn een compleet nieuwe manier voor eindgebruikers om te interacteren met ads en apps. Met deze mogelijkheid hoeven eindgebruikers de app, die zij op dat moment gebruiken, niet langer te verlaten. Als zij klikken op een advertentie, kunnen zij de geadverteerde app drie minuten lang gebruiken alsof deze al is geïnstalleerd op het apparaat. Aan het eind van de streamsessie kunnen gebruikers op de installatielink klikken om deze te installeren," schrijft Vikram Bodavula, Product manager bij Microsoft, in een blogpost.

Microsoft Store

Nu is het nog zo dat als er reclame wordt gemaakt voor een app, de Microsoft Store wordt geopend als men op de link klikt, dit is op andere systemen (Android/iOS) ook zo. Bodaluva zegt dat de informatie in een app-winkel niet altijd volledig is en dat de gebruikerservaring (het lezen van informatie en het bekijken van video's en screenshots) flink kan afwijken. Dat kan er uiteindelijk voor zorgen dat de gebruiker de applicatie, na gebruik snel weer de-installeert omdat de beloftes op de store-pagina niet overeenkomen met de daadwerkelijke ervaring.

Makkelijk te implementeren

Ontwikkelaars hoeven hiervoor niets anders te doen. Microsoft regelt alles zelf op de achtergrond om ontwikkelaars en gebruikers een naadloze ervaring te geven. Ontwikkelaars hoeven alleen maar een nieuwe campagne aan te maken en te actie "Nu Proberen"/"Try Now" te selecteren. Deze nieuwe advertentie-feature kan worden gebruikt op Windows 10 draaiende pc's en tablets.

Ontwikkelaars kunnen de functie op dit moment in beperkte mate testen en het is nog niet duidelijk wanneer deze uiteindelijk wordt uitgerold.