Ook wil de bond weten hoe het aanbod precies in elkaar steekt, zodat de aanbiedingen vergelijkbaar worden. Dat is ook in hun belang, zo luidt de redenering, want transparantie is een voorwaarde voor succes. "Als zij daar toch niet zelf voor zorgen, moet de overheid het desnoods afdwingen", aldus de Consumentenbond.

De consument krijgt bij internetbellen te maken met een keur aan eenmalige kosten (installatie, een modem en het behoud van het bestaande telefoonnummer), abonnementskosten, gesprekskosten en kosten voor het gebruik van de lijn. "Het maken van een keuze is dan heel lastig, zeker ook omdat er een oerwoud aan vormen van gesprekskosten bestaat."

Adsl goedkoper dan kabel

Uit onderzoek van de bond dat deze week wordt gepubliceerd in het tijdschrift De Digitale Consument blijkt niettemin dat er grote verschillen zijn in de kosten van bellen via internet. Dat kan oplopen tot honderden euro's per jaar.

Als de jaarlijkse kosten voor telefonie via internet en de internetverbinding bij elkaar worden opgeteld, blijkt het ene pakket meer dan twee keer zo duur te kunnen uitpakken dan het andere. Voor de 'doorsneebeller' bijvoorbeeld loopt het uiteen van 385 euro tot 725 euro per jaar (los van de kosten voor een kabelabonnement of de koperdraadverbinding bij KPN).

Ter vergelijk: de doorsneebeller is met een Belbasis-abonnement bij KPN 567 euro per jaar aan belkosten kwijt. Adsl-providers (Fiberworld en HCCNet) hebben de goedkoopste aanbiedingen in huis, met respectievelijk 385 en 479 euro voor een doorsneebeller. Bij de goedkoopste kabelaar (UPC) is dat 616 euro.