Zowel kimogo.nl als visserconcepts.nl, die beide worden gehost door WebReus, toonden tot verbazing van hun eigenaren ongeveer een half uur lang de inhoud van de website jacobh.nl, een site van een aquarellenmaker. Ook gingen sites van anderen kortstondig weer down.

Klik voor groot

Allang blij dat e-mail werkt

"Ik kan wel gewoon in mijn ftp, daar staan al mijn bestanden nog in", zegt Eric Holm, interactive media designer en eigenaar van kimogo.nl tegen Webwereld. "Sinds maandagochtend heeft er de hele tijd een heel mooi plantje gestaan, een soort tijdelijke pagina en sinds vanochtend is het dus een andere website geworden."

Holm stelt dat hij al lang blij is dat zijn e-mail het weer doet. "Mijn e-mail werkt sinds gisteren weer, dat is het belangrijkste. Maar het is natuurlijk wel bijzonder grappig hoe dit allemaal loopt." Ook @mediamannetje, eigenaar van visserconcepts.nl was zeer verbaasd zijn eigen website niet aan te treffen. Via Twitter reageert hij: "Neen, ik maak geen aquarellen. PS: intussen is het wel de mijne. Zouden ze meelezen? :)"

'Slaat helemaal nergens op'

WebReus begon maandagochtend onaangekondigd met het verhuizen van zijn servers. Hierdoor gingen waren aantal sites van klanten dagenlang offline en ook de mail was onbereikbaar. Klanten ergeren zich vooral aan het gebrek aan communicatie over de storing.

In het klantlogin-gedeelte van de site geeft WebReus sporadische updates over het euvel. Verder neemt de hoster zijn telefoon niet op en reageert ook niet op e-mail. Ook Holm zocht contact met WebReus. "Ja, maar dat is echt een hopeloos iets. Er staat op de publieke storingssite: 'Zijn er nog problemen neem dan contact op met ons via e-mail'. Nou dat heb ik natuurlijk gedaan op dinsdag al of op maandag, en je krijgt natuurlijk geen reactie. Ik heb ook niemand gehoord die ├╝berhaupt wel een reactie heeft gekregen. Dus het slaat helemaal nergens op."

Verkeerde tabellen

WebReus is nog steeds niet bereikbaar voor commentaar. In het klantlogin-gedeelte is de laatste storingsmelding dat er nog problemen zijn met Plesk.

Klik voor groot, screenshot via @eholm

Volgens Michiel Steltman, directeur van de Dutch Hosting Provider Association (DHPA), zijn er veel verschillende scenario's waardoor de verkeerde website getoond kan worden. Hij weet dan ook niet exact wat er mis is gegaan maar zegt: "Het kan te maken hebben met de virtual host configuratie, dus configuraties van de webservers. Of aan adresontnummering van DNS. Dat zijn allemaal gebieden waarop zoiets mis kan gaan."

Volgens Steltman valt of staat een goede migratie bij de kawliteit van de voorbereiding. "Bij die voorbereiding hoort een goede communicatie", zegt hij. De hoster moet zijn klanten vooraf goed inlichten. "Vervolgens ga je het goed plannen en voorbereiden en daarna ga je het uitvoeren. Dan kan er natuurlijk altijd wat mis gaan maar dan zijn je klanten in ieder geval op de hoogte." Bij die voorbereiding horen ook rollback scenario's zegt Steltman. Dan kan de hoster altijd terug naar de situatie voordat er iets fout ging. Volgens hem was het wel "netjes" geweest van WebReus als ze in ieder geval wat van zich hadden laten horen.

Inmiddels lijken de problemen voor de meeste mensen langzaam maar zeker opgelost te worden.

Update 12.03 uur: Commentaar verwijderd over wat er mogelijk fout ging op verzoek van de bron zelf die stelt dat de informatie die hij gaf niet klopt.

Update 12.33 uur: Nieuw commentaar toegevoegd.