De Eindhovense hoster WebReus startte maandagochtend met het verhuizen van zijn servers. Volgens de hoster gaat het om geplande werkzaamheden waardoor de email en websites tijdelijk uit de lucht zijn en IP-ranges worden gewijzigd.

Onaangekondigd

Een WebReus-klant stelt tegenover Webwereld dat de hoster klanten op geen enkele manier vooraf heeft geïnformeerd. "Het gevolg is dat vele klanten van WebReus werden geconfronteerd met niet-werkende websites en e-mail. Onbereikbaar voor je klanten, op een gewone maandag, zonder waarschuwing...", e-mailt hij.

Ook op Twitter klagen WebReus-klanten steen en been. Niet alle websites blijken down en zo nu en dan kan iemand melden weer in de lucht te zijn. Maar bij veel klanten is dat nog niet het geval en ze hebben ook geen idee wat er precies aan de hand is. Wat hen vooral tegen de borst stuit is het gebrek aan communicatie over de verhuizing. Er wordt niet gezegd tot wanneer de storing duurt en WebReus is zowel telefonisch als per mail niet bereikbaar voor vragen.

Voor onbepaalde tijd offline

Zelf meldt de hoster in een bericht over de werkzaamheden: "Uw hosting, email of website kan tijdens de werkzaamheden voor onbepaalde tijd niet bereikbaar zijn. Dit betreft alleen servers die ip-adressen hebben beginnend met '212.61.252' , '212.61.10' of '212.61.253'." Wie gebruik maakt van externe nameservers moet zelf de DNS-records aanpassen.

Op de zijn site bericht de hoster ook: "Van 22 t/m 29 juli 2011 is er geen telefonisch contact mogelijk i.v.m. vakantie en werkzaamheden. E-mail wordt afgehandeld." Op een e-mail van Webwereld is nog niet gereageerd en de telefoonlijnen van WebReus blijken continu in gesprek.

'Verhuizing geslaagd'

Doordat er niet gecommuniceerd wordt door WebReus, ontstaan er ook geruchten dat de hoster failliet is. "We vrezen het ergste. Het zou ons in elk geval niet verbazen als bij WebReus inmiddels het licht uit is", stelt de bezorgde WebReus-klant in een mail aan de redactie. Ook op Twitter wordt er gespeculeerd over een mogelijk faillissement.

Dat lijkt niet het geval omdat op dinsdag in het klantgedeelte van de site een nieuwe melding verschijnt: "De verhuizing is qua hardware geslaagd. De netwerk en dns-wijzigingen duren vele malen langer dan gedacht. Hieraan wordt continu verder gewerkt." Een tijdsindicatie wordt er verder niet gegeven.

Overstappen.

Verschillende klanten laten via Twitter weten subiet op zoek te gaan naar een nieuwe hoster. Op het forum Webhostingtalk zijn dezelfde geluiden te horen.

Ontevreden klanten hebben ook twee nep-twitteraccounts opgezet: @Webreus en @WebreusOnline. Daar uiten boze klanten hun ongenoegen door zich voor te doen als de hoster met berichten als: "Dat DNS is toch best lastig, weet iemand waar ik moet klikken om dat aan te zetten?" En: "Weet iemand hoe ik mijn wachtwoord terug kan vinden? Ik gebruik "Linux" en mijn gebruikersnaam is "root"."