Dat is niet voor niets, zegt Technical Sales Specialist Ron van Herk van Novell tegenover Techworld. “De grote voordelen van GroupWise zijn de schaalbaarheid en de stabiliteit van de backend. Het systeem heeft heel weinig beheer nodig. Een omgeving met duizenden gebruikers kan toe met één beheerder, die er zelfs een baantje naast kan doen”, zegt Van Herk. “Als het eenmaal is opgezet, dan werkt het vanzelf.”

De kracht van GroupWise komt volgens Van Herk vooral tot uitdrukking in grote omgevingen. Daar draait het dan ook, bijvoorbeeld bij Gemeente Den Haag en de ROC Amsterdam, waar 40.000 gebruikers een mailbox hebben.

Geschiedenis

Ron van Herk duikt nog even in het verleden. Ooit, lang geleden, heeft Novell WordPerfect overgenomen. Dat staat nu bekend als een office suite, maar indertijd zat er ook een mailserver in. De office suite heeft Novell later weer doorverkocht, maar de mailserver heeft het bedrijf gehouden: het uiteindelijke GroupWise. Met deze geschiedenis geeft Van Herk aan dat het product een lange ontwikkeling heeft doorgemaakt, en dat die ontwikkeling heeft geleid tot een erg stabiele en schaalbare omgeving.

Marco Bruurs van KMC Solutions voegt daar nog aan toe dat GroupWise maar heel weinig hardware nodig heeft. Vijfduizend gebruikers kunnen zonder problemen op één server. Je zou zelfs veel meer gebruikers op die server kunnen zetten, en dat gebeurt ook, maar hij vraagt zich af of dat wel een goed idee is. Daarbij heeft hij minder vertrouwen in de hardware dan in GroupWise.

GroupWise client

Eind vorig jaar is versie 8 van de GroupWise client geïntroduceerd. Volgens Van Herk zijn vooral de Linux en de Mac clients sterk verbeterd. Ook de web client is stevig aangepakt en heeft nu ongeveer dezelfde look en feel. Voor het geval de browser crasht, zit er nu zelfs een autosave in.

Hij laat een presentatie van de client zien op zijn laptop, waarin verschillende features voorbij komen. Je kunt met de client verschillende kalenders naast elkaar zetten, je kunt een busysearch doen, je kunt een e-mail als een afspraak posten en e-mails attachen aan afspraken, enzovoorts. Je kon al een document voor algemeen gebruik aan een afspraak hangen, maar nu kun je daar ook nog documenten voor eigen gebruik aan toevoegen. Zo laat Van Herk nog meer functionaliteiten zien die binnen een grote organisatie goed uit de verf kunnen komen.

Overigens hoef je niet perse de GroupWise client te gebruiken. In de backend staan de mails in databases, door Van Herk Postoffices genoemd. De clients communiceren met die databases door middel van een eigen protocol, maar andere clients, zoals Outlook en Thunderbird, kunnen gewoon IMAP praten. In die clients moet je wel de extra functionaliteit missen die in de GroupWise client zit. Van Herk vergelijkt het met Exchange en Outlook. “Outlook is helemaal gefocust op Exchange. Zo is het ook met GroupWise en de client”, zegt hij.

Overigens is de webclient van GroupWise browseronafhankelijk, iets wat je van Exchange niet kunt zeggen.

Samenwerken

Voor het echte collaboratiewerk heeft Novell Teaming, dat is gebaseerd op het open-source project Kablink. Net als SharePoint heeft Teaming een overvloed aan functies. “Als een bedrijf Teaming aanschaft, dan adviseren we in het begin alleen de functies te gebruiken die echt nodig zijn, en de rest helemaal uit te zetten”, zegt Van Herk. Voor het simpele documentenbeheer zit er al een tool in GroupWise. Toch is Teaming volgens Van Herk de moeite waard. “Het biedt gewoon veel meer mogelijkheden om samen te werken.”

Overigens integreert GroupWise ook met SharePoint. Die integratie is er ingebouwd door een derde partij. Op dezelfde manier wordt de integratie met bijvoorbeeld CRM-pakketten door derden gedaan. TMDi heeft net een Exact-koppeling gereed. Verder integreert de client goed met OpenOffice, maar ook met Word.

Voor mobiele apparaten gebruikt GroupWise nu nog GroupWise Mobile Server op basis van Intellisync van Nokia. Alleen is Nokia gestopt met de ontwikkeling. Daarom is Novell nu bezig met een nieuw systeem. Van Herk verwacht dat er binnenkort aankondigingen worden gedaan over zullen worden gedaan. “De nieuwe server zal trouwens ook de iPhone ondersteunen. Dat deed Intellisync niet.”

Kosten

Op de vraag naar de kosten kan Van Herk geen precieze cijfers geven. Daarvoor zit hij nog niet lang genoeg op deze post, zo excuseert hij zich. Toch heeft hij een antwoord: “De kosten zitten in het beheer, en dat is waar wij in uitblinken.”

Bron: Techworld