Gebruikers van bepaalde modellen multifunctionals (MFP's) kunnen nu een aparte downloadpagina bezoeken om te zien of de patch voor hun Xerox-apparaat al verkrijgbaar is. De nu uitgebrachte eerste lading is voor de ConnectKey-productfamilie, voor WorkCentre-systemen in de reeksen 75xx en 57xx, en voor de ColorQube 93xx-apparaten.

'Nonstop aan patch gewerkt'

Daarnaast is er nog een dozijn aan MFP-modellen dat nu nog geen patch krijgt. Dat staat gepland voor komende week, meldt president Rick Dastin die verantwoordelijk is voor Xerox' Office and Solutions Business Group. Hij stelt in zijn blogpost dat de ingenieurs van het bedrijf nonstop hebben gewerkt aan de patches, die ook uitgebreid zijn getest. Dat testwerk is gedaan zowel in de eigen labs als in de praktijk.

Dat laatste omvat in ieder geval controle door de oorspronkelijke ontdekker van de scanfout. De Duitse computerwetenschapper, David Kriesel, merkte eind juli tot zijn verbazing dat in scans die hij had gemaakt van een bouwplannetje de maten van de te verbouwen kamer andere maten hadden dan het origineel. Nadat hij Xerox' support had ingelicht en daar verbazing als reactie had gekregen, heeft hij het probleem begin augustus geopenbaard in een blogpost.

Getest en goedgekeurd

Xerox-president Dastin spreekt nu zijn dank uit voor het werk van Kriesel, die gedurende de patchontwikkeling actief heeft meegewerkt met de ingenieurs van het bedrijf. De nu uitgebrachte patches zijn vooraf door de Duitse onderzoeker getest en in orde bevonden. Mogelijk zijn honderdduizenden apparaten geraakt door deze fout, heeft Dastin aan Kriesel laten weten.

De oorzaak is een te agressieve compressie van gescand materiaal, waarbij het gaat om zogeheten stress-documenten. Dit zijn te scannen documenten met bijvoorbeeld kleine lettertypes, of al meermaals gescande paperassen, en moeilijk leesbaar materiaal. In de praktijk kan hierdoor een 6 bijvoorbeeld veranderen in een 8.

De cijfercorruptie in beeld:

Via: David Kriesel.

Terug naar fabrieksinstellingen niet afdoende

De fabrikant heeft ruim een week geleden aangekondigd dat de oplossing voor de scanfout er snel aankwam. Die melding van 15 augustus is vier dagen later gevolgd door een definitievere aankondiging: "We ronden onze tests van de patch af en de beschikbaarheid begint deze week", schreef Dastin op 19 augustus. Aanvankelijk had Xerox gesteld dat het terugschakelen naar fabrieksinstellingen het probleem zou moeten oplossen, maar dat bleek toch niet geheel het geval te zijn.

Xerox-president Rick Dastin (midden) overlegt in het testlab met ingenieurs die de patch voor de scanfout ontwikkelen: