Dat hebben XS4ALL en Sonera Plaza vrijdag in een persbericht bekendgemaakt. Sonera Plaza telde enkele honderden ADSL-klanten. Deze abonnees worden volgens de partijen op korte termijn op de hoogte gesteld van de migratie. Zij krijgen 'een duidelijke handleiding voor het instellen van de nieuwe gegevens op de computer'. Sonera bood nieuwe abonnees de eerste vier maanden het abonnement gratis aan en zou bovendien een gratis configuratie van de computer leveren. Die aanbieding blijft gehandhaafd, aldus Sjoera Nas, woordvoerder van XS4ALL. Het gaat daarbij om enige honderden abonnees die nog wachten op een aansluiting. XS4ALL heeft inmiddels 6.000 ADSL-klanten aangesloten. Nog eens bijna 9.000 internetters staan op de wachtlijst voor een aansluiting. Daarnaast heeft de provider een bestand van 'enige tienduizenden' die belangstelling hebben voor ADSL, maar bij wie de breedbandige internetdienst nog niet beschikbaar is. Sonera Plaza stopte met het aanbieden van ADSL-toegang omdat de marges dermate laag zijn dat de dienst de eerste jaren nauwelijks winstgevend zou zijn. XS4ALL erkent dat de marges laag zijn, maar meent als marktleider een betere uitgangspositie te hebben om de dienst rendabel te kunnen maken. "Wij zijn beter gepositioneerd voor de dienst", zo zegt Nas. XS4ALL is volgens haar sowieso een provider die vooral zware internetgebruikers aantrekt. "We hebben daardoor aanzienlijk minder marketingkosten dan Sonera, omdat internetters uit zichzelf naar ons komen voor ADSL. Bovendien verwachten we dat een groot aantal van onze huidige inbel-abonnees de overstap naar ADSL zal maken." De provider telt op dit moment in totaal 55.000 particuliere klanten en 20.000 zakelijke. XS4ALL zou opnieuw gepositioneerd worden als service provider voor die zakelijke markt, zo verklaarde Cees van den Heijkant, CEO van KPN Telecommerce, deze week in een artikel in Emerce. Nas nuanceert dat beeld. "Met KPN is afgesproken dat wij binnen het concern exclusief de zakelijke markt gaan bedienen. Maar het is niet zo dat wij ons alleen nog op de zakelijke markt gaan richten." Volgens Nas is het onderscheid tussen de twee ook niet zo eenduidig te maken, met name vanwege de positie die XS4ALL inneemt in het zogeheten SOHO-segment (small office, home office). Inmiddels is volgens de woordvoerder meer dan de helft van de omzet van het bedrijf afkomstig uit de zakelijke markt.