Yahoo gaat ook samenwerken met Samsung en Vizio voor de ontwikkeling van tv's die een 'widgetkanaal' kunnen ondersteunen. Dit maakte het internetbedrijf bekend op de elektronicabeurs CES in Las Vegas.

Zo'n widgetkanaal moet de tv-kijker in staat stellen om naast de programma's op tv ook nog gebruik te maken van internetfuncties. Zo zou een kijker op een gedeeld scherm filmpjes op YouTube kunnen kijken naast een gewone speelfilm. Door de overeenkomst met de tv-fabrikanten hoopt Yahoo een slag te kunnen slaan in de nog te veroveren markt. De nieuwe tv's zouden rond de lente uit de fabriek moeten komen.

Dat de markt nog niet is aangeboord, gaat niet onopgemerkt voorbij. Maar de internetinvasie op tv valt vooralsnog mee. Microsoft gebruikt bijvoorbeeld de Xbox 360-spelconsole om internet en tv te combineren en Apple heeft Apple TV.

Twee werelden

Patrick Barry, vicepresident van Connected TV bij Yahoo, stelt tegenover persbureau Reuters dat internet en tv twee aparte werelden zijn. Gebruikers zouden meer mogelijkheden willen voor beide platformen.

Yahoo sleutelt al flinke tijd aan dit concept om de twee platformen daadwerkelijk te fuseren. In augustus sloten Intel en Yahoo de handen ineen om te werken aan de verdere ontwikkeling van internet op tv. Intel presenteerde in augustus 2008 een chip die internet en consumentenelektronica integreert. Yahoo wil de chip gaan gebruiken om het internetkanaal op tv te realiseren.

Yahoo brengt vanaf woensdag samen met Intel een widgetpakket op de markt voor ontwikkelaars om verder te bouwen aan het internetkanaal. Het widgetkanaal van Yahoo is onderdeel van het Connected TV project. De tv-bouwers waar Yahoo deals mee heeft gesloten, gaan geen gebruik maken van de chip van Intel, aldus de woordvoerder.

Video

Internet- en gadgetfanaat Vincent Everts laat op de Consumer Electronics Show in Las Vegas zien hoe de samenwerking tussen Yahoo en de verschillende tv-producenten er uitziet. Ook spreekt hij met Patrick Berry, vicepresident van Connected TV bij Yahoo.