Wie outsourcet om kosten te besparen, had de snoeizaag die hij aan een leverancier toevertrouwd zelf ter hand moeten nemen. Als de dienst geen waarde toevoegt, dan moet je er niet aan beginnen. En als je de dienst wel zelf nodig hebt, dan moet je ook zelf de nodige besparingen kunnen opbrengen in plaats van dat je geld aan een leverancier geeft.

Wie outsourcet omdat hij meer 'focus' in zijn ict wil hebben, loopt een groot risico. Als je de specialisaties die je binnen je bedrijf hebt eruit trapt, dan kan het zomaar gebeuren dat je in de problemen komt op het moment dat de markten een draai maken. Je concurrentie krijgt ook nog eens meer mogelijkheden om je links en rechts in te halen, puur door nieuwe technologieën toe te passen. Want wat kun je als ict-afdeling doen op het moment dat je 'kern'-applicatie verouderd blijkt? Of als je business nieuwe markten moet aanboren die een hele andere applicatielandschap vereist? Of zelfs als je 'slechts' de implementatie anders moet gaan doen? Wat dan?

Niet optimaliseren, maar innoveren!

Te vaak richten ict-afdelingen zich erop om de prestaties van hun huidige omgeving te optimaliseren, terwijl ze eigenlijk bedoeld zijn om de hele business beter te laten presteren. Ict-afdelingen hebben de ruimte nodig om te experimenteren, nieuwe oplossingen uit te proberen, nieuwe markten aan te boren en innovaties te doen waardoor de business groeit.

Outsourcing werkt alleen als het de middelen vrijmaakt om DIE taken uit te voeren. Zoiets als het uitfaseren van oude systemen is een kritieke taak dat je kunt uitbesteden aan dienstverleners. Zij kunnen end-of-life-projecten goedkoop en snel uitvoeren. Moedig je afdeling in de tussentijd aan om white-spaceprojecten op te zetten. Dat is een methode waarbij teamleden de mogelijkheid hebben om te experimenteren zodat ze tot nieuwe, waardetoevoegende diensten kunnen komen, en waarbij ze alle ruimte krijgen om te bewijzen dat hun oplossing echt werkt.

Het hoort een open deur te zijn, maar zorg er ook voor dat je weet welke technologieën je moet uitrollen vóór je nieuwe systemen die al verouderd zijn op het moment dat je ze uit de doos haalt. Denk groot, dan kun je altijd meekomen.

Adam Hartung is een consulent die zich specialiseert op innovatie. Hij is een partner bij Vector Growth Partners, en werkte voorheen als partner bij Computer Sciences Corp. Bron: Techworld