Door echte specialisten in te huren, houd je tijd over om je bezig te houden met de groeistrategie van je bedrijf in plaats van bezig te zijn met allerlei (bij)zaken die gemakkelijk kunnen worden uitbesteed. En wees eerlijk, waar jij als leek misschien een halve dag aan kwijt bent, doet een specialist binnen een uurtje. Een onderdeel dat zeker het overwegen waard is om uit te besteden is de linkbuilding van je website.

Voordelen uitbesteden linkbuilding:

1. Tijdrovend om het zelf te doen

Het werd hierboven al even kort genoemd: tijd. Linkbuilding is als je het goed wilt doen een enorm tijdrovende klus. Geschikte websites zoeken waar je een link mag plaatsen, contact onderhouden met de redacties, wat in de praktijk neerkomt op eindeloos heen- en weer mailen. Onderhandelen over de prijs en uiteindelijk zorgen dat er content wordt geschreven met een goede link naar je website. Kortom een zeer tijdrovende klus, tijd die je beter kunt besteden aan jouw business.

2. Voor goede linkbuilding is veel kennis vereist

Anno 2019 is linkbuilding wel iets meer dan een paar startpagina linkjes plaatsen en een paar linkjes ruilen. Google is echt veel slimmer dan dat! Een SEO specialist is dagelijks bezig met het optimaliseren van websites volgens de laatste 'regels' van Google en kan er dus voor zorgen dat jouw website organisch goed gevonden wordt. Linkbuilding done wrong kan je website in plaats van een boost omhoog juist een negatieve boost geven. Voor je het weet, ben je bezig om allerlei 'fouten' links te verwijderen in de hoop weer te gaan ranken.

3. Marketingbureau heeft de juiste tools in huis

Om de sites van je concurrenten te checken, hun links te beoordelen, hun technische SEO te bekijken etc. zijn nogal wat tools zoals bijvoorbeeld Ahrefs noodzakelijk. Tools die niet goedkoop zijn om voor enkel één website aan te schaffen en hier komt ook weer de tijd en de kennis om de hoek kijken. Een bureau dat zich bezighoudt met linkbuilding en SEO heeft abonnementen op deze tools die ze kunnen inzetten om jouw website te optimaliseren.

4. Aanwezige creativiteit bij een marketingbureau

Een marketingbureau heeft de kennis en de creativiteit in huis om content te creëren die ook als artikel ansich kan gaan ranken. Hoe mooi is het als daar dan een link inzit naar jouw website. Zo profiteer je 'dubbel', je pakt traffic naar je website via het artikel en je hebt een sterke link te pakken naar jouw website. Met een standaard tekstje van 250 woorden ga je de strijd om de eerste plek in de zoekresultaten niet winnen. Daarentegen kan een mooi stuk content geschreven volgens de laatste SEO regels je business echt verder helpen.

5. Connecties van een marketingbureau

Een marketingbureau heeft vaak de beschikking over een enorme database waar ze voor hun klanten artikelen kunnen plaatsen. Websites en blogs waar je als particulier niet zo snel aan zou denken, laat staan dat je het voor elkaar krijgt om daarvoor een goede prijs een artikel te laten plaatsen. Aangezien zij in het groot inkopen, kunnen ze vaak voor een lager bedrag een kwalitatieve link voor je verkrijgen. De eenmalige passantenprijs kan wel een paar honderd euro hoger uitpakken.

6. Marketingbureau optimaliseert ook je eigen website (én doet nog veel meer)

Met alleen een mooi een natuurlijk linkprofiel ben je er nog niet, ook je eigen website moet voldoen aan de regels van Google. Een marketingbureau kan je helpen met een goede UX ( user experience) zodat de dwell time wordt verhoogd en de bouncerate wordt verlaagd. Dit heeft een positief effect op je ranking evenals de snelheid van je website. Daarnaast kun je ook eens kijken naar conversie optimalisatie, als je eenmaal mooie organische traffic hebt gerealiseerd, wil je natuurlijk ook dat je bezoekers converteren.

Kortom alles zelf willen doen, is een mooi streven maar niet heel efficiënt en op de lange termijn gaat het outsourcen van je SEO je veel opleveren. En je houdt tijd over om het grote geheel te managen, een win-win situatie die rust en een mooie workflow oplevert.