Het blijkt mogelijk te zijn om de wiskundige berekeningen die in de snaartheorie van toepassing zijn op zwarte gaten, te gebruiken om voorspellingen te kunnen doen over het gedrag van deeltjes bestaande uit 4 qubit verbindingen. Zo stelt een onderzoeksteam van London's Imperial College onder leiding van professor Mike Duff in een onderzoekspaper.

Qubits

De implicaties hiervan zijn volgens het team significant voor de natuurkunde en mogelijk ook indirect van toepassing op kwantumcomputers. Het zou de eerste keer zijn dat de mathematiek van de snaartheorie gebruikt wordt om überhaupt iets te kunnen voorspellen over de experimenteel verifieerbare wereld om ons heen.

Voor kwantum computing is het een aanwijzing dat er een manier is om te werken met verbindingen die afgeleid zijn van meer dan 3 qubits. Het probleem is namelijk altijd geweest dat berekeningen van 2 of 3 qubits dermate ingewikkeld en uitgebreid worden, dat het eigenlijk niet rendabel is om er energie in te steken.

Diepzinnig

Volgens professor Duff zal deze ontdekking niet zozeer het directe bewijs vormen voor de correctheid van de snaartheorie, maar is het “belangrijk voor theoretici omdat het in elk geval zal aantonen of de snaartheorie in de praktijk werkt of niet.”

De ontdekking van het overeenkomen van de mathematiek van de kwantumverbindingen en de snaartheorie vertelt ons volgens professor Duff “ofwel iets heel diepzinnigs over de wereld waarin wij leven, of het is gewoon puur toeval. Maar welke van de twee het ook is, het komt sowieso van pas in de wetenschap.”