Internetten via 0800-nummers gaat alles behalve van een leien dakje. Nieuwsgroepen staan vol met klachten over Superweb en QuickOnline. Verbinding maken is geen doen, soms moeten honderden pogingen worden gedaan, en de snelheid laat te wensen over. WebGate belooft veel betere dienstverlening, maar laat dus op zich wachten.

Superweb heeft de zoete smaak van overwinning slechts kort kunnen proeven. Opnieuw kampt Neerlands eerste 0800-internetaanbieder met serverproblemen. Inbellende klanten krijgen wederom de melding dat hun wachtwoord niet klopt, waarna de verbinding wordt verbroken.

'Superweb sluit klanten af'

Het tekort aan inbelcapaciteit kan Superweb in de schoenen schuiven van telecomleverancier Eneco Call Services. (Zie nieuws van 24 december 1999.) Het hardnekkige probleem met de passwordserver ligt bij Superweb zelf.

WebWereld-lezer Rick van Eeden staat na een telefoontje met de Superweb-helpdesk erg wantrouwend tegenover de ISP. "Mijn wachtwoord deed het niet, dus ik belde. De medewerker vertelde dat hij een mailtje naar de technische jongens zou sturen zodat ze mijn account opnieuw konden activeren. Ik was dus gewoon afgesloten."

Van Eeden heeft het vermoeden dat Superweb regelmatig gebruikers afsluit zodat er meer capaciteit overblijft voor andere gebruikers. "Ik had een weekje niet ingelogd. Het is toch te gek dat ze je dan al afsluiten."

QuickOnline echt gratis?

Superweb heeft 14.000 gebruikers en rekent 35 gulden abonnementskosten per maand. Klanten mogen dan inbellen op een 0800-nummer. QuickOnline biedt een alternatief. Het bedrijf uit Zeist vraagt geen maandelijks bedrag en biedt gratis inbellen tijdens 'Happy Hours'. Dagelijks mogen klanten tijdens die uren 60 minuten gratis inbellen.

QuickOnline kampt echter ook met een gebrek aan capaciteit. Gebruikers klagen steen en been over bezettonen. Volgens QuickOnline zal dat probleem weldra verholpen zijn. Op 8 januari wordt het aantal lijnen fors uitgebreid.

Gebruikers van QuickOnline zijn ook bezorgd over de telefoonkosten. Er mag een uur per dag gratis worden gesurft, maar enkele gebruikers merkten dat de verbinding ook veel langer open kan blijven. QuickOnline kost buiten de Happy Hours meer dan een reguliere ISP, namelijk 10 cent per minuut in de piekuren en 5 cent in de daluren. Een QuickOnline-klant schrijft in een nieuwsgroep een zeer hoge telefoonrekening te hebben, dankzij QuickOnline.

WebGate belooft betere dienst

WebGate, een initiatief van het Brabantse Limit Internet, wil een goed alternatief bieden. Het bedrijf garandeert inbelcapaciteit en bandbreedte. De abonnementskosten bedragen 55 gulden per maand, twee tientjes meer dus dan Superweb. WebGate heeft inmiddels capaciteit voor ruim 14.000 klanten. Oorspronkelijk zou de dienst 1 januari de lucht in gaan. (Zie nieuws van 18 november 1999.)

"De lancering stellen we echter uit tot maart," zegt Limit-eigenaar Remon Akkermans. "Eerst moeten we alles intern op orde hebben." Volgens Akkermans is Limit net verhuisd. "We hebben een nieuw inbelnetwerk en de servers staan in andere datacentra."

Gratis lokaal bellen

Internetten zonder tikken is voor de grootgebruikers zeer aantrekkelijk. Vandaar de populariteit van 0800-providers. Die ISP's worden mogelijk in de loop van 2000 echter overbodig. KPN-topman Wim Dik heeft namelijk aangekondigd dat ook in Nederland zogenoemde 'flat-rates' zullen worden aangeboden. De gebruiker mag dan tegen een vast maandelijks bedrag ongelimiteerd lokaal bellen, dus ook met de PC naar de ISP.

Superweb en QuickOnline waren niet bereikbaar voor commentaar.