ENUM zet telefoonnummers om in domeinnamen. Door die koppeling kan een ENUM-gebruiker zelf bepalen hoe hij/zij het liefst benaderd wil worden. Alle e-mails kunnen bijvoorbeeld omgezet worden in sms-berichten of ingesproken voicemails kunnen omgezet worden in een e-mailbericht. Het bericht komt aan via het communicatiemedium dat je zèlf hebt aangegeven.

Echt aanslaan wil de technologie nog niet. Sinds de introductie is er maar een klein aantal ENUM-inschrijvingen. De teller staat nu op ongeveer 150. Volgens Elmar Duiveman, projectmanager ENUM voor SIDN, komt ENUM pas in een stroomversnelling als meer partijen dingen gaan ontwikkelen voor de technologie. "We zoeken bedrijven die willen investeren in ENUM. Hoe meer applicaties en toepassingen er voor zijn, hoe meer mensen de voordelen gaan zien van het registreren van een ENUM."

Kennis ontbreekt

ENUM is voor de meeste partijen “een onontgonnen gebied”, zegt Duiveman. "Veel telecomproviders weten veel van telecom en minder van internet. En andersom ook. Daar lopen we nu tegenaan. De kennis van ENUM ontbreekt." En dat terwijl er vele mogelijkheden zijn met de technologie, zegt Duiveman. "Omdat je nummer ook meteen je identiteit is, wordt betalen en legitimeren heel makkelijk met je mobiele telefoon. Gratis bellen via VoIP zal ook veel soepeler gaan omdat je nummer direct gekoppeld is aan je andere gegevens."

Duiveman is voor SIDN hard bezig om ontwikkelaars te motiveren om dingen te gaan bouwen voor ENUM, "van kleine bedrijfjes tot grote ict-reuzen". "Maar het kan ook een ontslagen ict'er zijn, die thuis op de bank zit." Om de ENUM-zaak te promoten is er een LinkedIn-groep (81 leden) opgericht en wordt er een ontwikkelaarswedstrijd gehouden.

Tijd nog niet rijp

Duiveman heeft om te tafel gezeten met de telecomproviders, maar dat heeft nog niet tot concrete ontwikkelingen geleid. KPN laat weten dat het "te pril" is voor ENUM voor de consumentenmarkt. "Het is theoretisch denkbaar, maar we zijn er nog niet mee bezig. De tijd is er nog niet rijp voor."