Uber is dus het dubbele waard van Netflix. Althans, dat vinden investeerders. Een nieuwe kapitaalinjectie van 1,2 miljard dollar zou de totale waarde van Uber op 41 miljard dollar brengen. Enkele maanden geleden was die (overigens virtuele) waarde nog 18,2 miljard dollar. Volgens insiders zou Uber al meer dan 10 miljard dollar aan omzet halen dit jaar.

Slechts tien bedrijven in Silicon Valley zijn meer waard dan Uber, maar bekende namen als Adobe, LinkedIn, Twitter, Salesforce en Tesla dus minder. Maar om die waarde te verzilveren moet de startup (dat een taxi-app uitbrengt) eerst naar de aandelenbeurs. De druk van de miljardeninvesteerders op Uber om die stap te maken wordt steeds groter, beschrijft onder meer Mercury News.

Uber bestuurder van miljoenen zelfrijdende auto's

De waarde van Uber wordt vooral gezien als intermediair of eigenaar van miljoenen zelfrijdende auto's over de hele wereld op het moment dat de auto als eigendom voor veel mensen niet meer als vanzelfsprekend wordt geacht. Volgens de bank Morgan Stanley worden auto's gemiddeld maar 4 procent van de tijd gebruikt; de rest van de tijd staat het relatief kostbare blik te verstoffen.