Dingen die software-ontwikkelaars over de zeik helpen

Is het je onlangs opgevallen dat je software-ontwikkelaars een beetje humeurig reageren? Als je een projectmanager bent, of hun chef, een recruiter of een QA-professional, zou je zomaar zelf daarvoor de aanleiding kunnen zijn. Tenminste, dat valt af te leiden uit nieuwe informatie van devRant, een online community voor het verbinden, informatiedelen, netwerken en (jawel) ranten voor en met software-ontwikkelaars.

De oprichters ervan, David Fox en Tim Rogus, zijn zelf softwaredevelopers en zijn de site afgelopen maart gestart. Sindsdien hebben ongeveer 15.000 ontwikkelaars meer dan 25.000 tirades gepost.

Om een beter inzicht te krijgen in de problemen en uitdagingen in hun professie zochten Fox en Rogus de community af op een aantal algemene sleutelwoorden en combineerden dat met het voorkomen van 'verhit' taalgebruik en vloekwoorden om te bepalen welke zaken nu werkelijk de stoom uit de oren van ontwikkelaars doen komen.

"Ik geef toe, onze methoden zijn niet echt wetenschappelijk, maar over het algemeen denken we een aardig beeld te kunnen schetsen wat developers verschrikkelijk vinden, vooral omdat toch wel dezelfde zaken steeds boven komen drijven. Wat bedrijven ervan kunnen leren is dat het belangrijk is te luisteren naar wat je ontwikkelaars te zeggen hebben, ze gehoord en begrepen laten voelen en te doen wat je kan om die zaken op te lossen", zegt David Fox.

Op de volgende pagina's laten we zien welke tien ergste ontberingen jouw ontwikkelaars hebben te verduren.

1. Product/projectmanagers (22,5 procent)

Voor ontwikkelaars geldt boven alles dat ze er niet van houden om gezegd te worden hoe ze hun werk moeten doen, en omdat productmanagers en projectmanagers vaak leiding geven aan ontwikkelteams doen ze precies dàt, zegt Fox. Dat kan frictie veroorzaken.

"Waar het op neer komt naar mijn mening is dat beide soorten managers op veel manieren de eigenaar zijn van deze projecten en processen zonder dat ze begrijpen welke hindernissen en uitdagingen de ontwikkelaars in hun werk tegenkomen", zegt Fox.

2. De chef (20,9 procent)

Net als product- en projectmanagers moeten de managers van ontwikkelteams de activiteiten van de ontwikkelaars leiden om ervoor te zorgen dat projecten op tijd en binnen het budget worden afgerond

"In sommige bedrijven loop je tegen situaties aan dat de chef tevens een meewerkend voorman is, of is gepromoveerd vanuit zijn eerdere rol als developer. En dat levert extra conflicten op", zegt Fox.

3. De recruiter (20 procent)

Ontwikkelaars hoeven op zich niet eens rond te kijken voor een andere baan, ze worden evengoed lastig gevallen door recruiters. Hun vaardigheden zijn nu eenmaal gewild en het is tegenwoordig moeilijk om een developer te vinden die niet is benaderd door een recruiter, zegt Fox.

"De opdringerigheid van recruiters is een groot probleem", zegt Fox. "Ze bellen, e-mailen en laten je gewoon niet met rust, zelfs als je zegt niet op zoek te zijn naar een andere baan. Dit is erg vervelend. Als je wel uitkijkt naar een andere baan is het nog het meest vervelend dat recruiters volkomen irrelevante vacatures sturen of iets dat niet aan je eisen voldoet, zoals een baan aan de andere kant van het land."

4. Documentatie (19,8 procent)

Ontwikkelaars klagen over het ontbreken van documentatie, over een overdaad aan documentatie, over het schrijven van documentatie en over hoe anderen hun documentatie hebben geschreven. "Het is altijd wat", zegt Fox.

"Documentatie is een van die zaken waarover alle ontwikkelaars het eens zijn: ze willen goed geschreven, accurate en doorwrochten documentatie, maar ze willen het zelf niet schrijven.."

5. Meetings (18,8 procent)

Dit is een probleem voor iedereen, niet alleen ontwikkelaars. Onnodige, vervelende en lange meetings zijn voor niemand een leuk tijdverdrijf, zegt Fox. "Er zijn immers mokken en t-shirts te koop met de tekst 'Ik heb weer een meeting overleefd die een e-mail had kunnen zijn'."

6. Het kantoor (13,1 procent)

De kantoortuin moet zorgen voor betere samenwerking en teamwork en weerspiegelt de 'platte organisatie', en vooral in software-ontwikkeling wordt daar al tijden op gehamerd. Maar het kan moeilijk, zo niet onmogelijk zijn om iets af te krijgen in zo'n omgeving, als je de reacties op devRant mag geloven.

"Er is zo veel afleiding. Iedereen maakt een praatje met je, je hoort anderen een afdelingsoverleg houden, telefoongesprekken...Tevens zijn er veel klachten over zaken als de koffiekwaliteit en de voorzieningen - of liever gezegd, het gebrek eraan", zegt Fox.

7. Collega's (13,1 procent)

Deze verklaart zichzelf wel. Iedereen heeft die ene vervelende collega die de werkdag tot een hel maakt. Software-ontwikkelaars daarentegen hebben de meeste klachten over de kwaliteit van de code van een collega, of hun enorme ego die niet overeenkomt met hun vaardigheden, zegt Fox.

8. Sollicitatiegesprek (12,6 procent)

Als ontwikkelaars wel naar een andere baan zoeken en de recruiterfase voorbij zijn, zijn er een aantal vaste irritante aspecten in sollicitatiegesprekken waar ze over klagen, zegt Fox.

"We horen klachten over het stellen van domme vragen, of dat je wordt gevraagd een tech- of codingprobleem op te lossen die zich nog nooit heeft voorgedaan in de echte wereld. Wat ook vaak voorkomt is dat degene aan de andere kant van de tafel geen bal begrijpt van wat ontwikkelaars nu precies doen."

9. Errors/Bugs (10,5 procent)

Software-ontwikkelaars moeten dagelijks omgaan met bugs en errors, dus het is een beetje verrassend dat dit niet als eerste op deze lijst is komen te staan. Fox heeft een hypothese over dit opmerkelijke feit, namelijk dat ontwikkelaars vaak deze bugs en errors prima weten op te lossen en er dus weinig reden is tot klagen.

"De meeste andere zaken hebben niet zo'n positieve uitkomst, maar bugs en errors zijn op te lossen en het voelt goed om dat te doen. Dus het klagen erover valt wel mee", zegt hij.

10.QA (7,6 procent)

Quality Assurance (QA) is een belangrijk onderdeel van software-ontwikkeling, maar QA-engineers ontmoeten vaak een zelfde kritiek als product- en projectmanagers, zegt Fox.

"QA mag los gaan op het product nadat ontwikkelaars en engineers het afgerond hebben, dus vaak hebben ze geen inzicht in de limieten van het project, de work-arounds, de uitdagingen en de hindernissen waarmee de ontwikkelaars te maken hadden tijdens het bouwen. We zien ook veel klachten over QA die ontwikkelaars vraagt stappen terug te gaan en delen van de code te herschrijven, terwijl het QA-team dat zelf zou moeten kunnen."