De nieuwe standaard, USB 3.0, zal ook beter geschikt zijn voor draagbare multimedia-apparaten die op de pc worden aangesloten, zo vertelde Jeff Ravencraft van het USB Implementers Forum (USB-IF) tijdens de USB Superspeed Developers Bijeenkomst in San Jose.

Complete speelfilms

Volgens Ravencraft kan een op USB 3.0 gebaseerde flashdrive 1Gbyte data binnen 3,3 seconden verwerken. Vergeleken met de 33 seconden die een USB 2.0-poort daarvoor nodig heeft, is dat een aanzienlijke verbetering. Twee complete speelfilms zouden hierdoor binnen een minuut van een draagbaar apparaat met USB-aansluiting op de pc kunnen worden overgezet.

Op demonstraties tijdens de ontwikkelaarsbijeenkomst in Californië bleek dat USB 3.0-apparaten een snelheid van zo'n 3Gbps (bits per seconde) haalden, wat trager is dan de door het USB-IF beloofde 5Gbps. Chuck Tefts van Ellisys, leveranciers van de testapparatuur voor de USB 3.0-specificatie, erkent dat de overdracht van ruwe data inderdaad iets lager kan uitvallen. De snelheid is echter nog altijd een stuk hoger dan via USB 2.0 en als de specificatie verder is ontwikkeld, zal deze nog meer toenemen, belooft Tefts.

Virtuele slaapstand

De nieuwe USB-specificatie moet ook een verbetering voor het energiebeheer betekenen, zo zegt Ravencraft. Zo zullen aangesloten doch ongebruikte USB 3.0-apparaten in een 'virtuele slaapstand' belanden. Dankzij de nieuwe standaard kan de pc ook apparaten met een lege batterij herkennen en opladen.

De eerste producten met USB 3.0-ondersteuning zullen in 2010 in de schappen verschijnen, zo verwacht Ravencraft. Flash-apparaten voor opslag van grote hoeveelheden data zullen het eerst uitkomen. In de tussentijd zal de specificatie zijn voltooid en beschikbaar worden gesteld aan producenten die deze willen testen en gebruiken. Microsoft zal USB 3.0-apparaten in toekomstige Windows besturingssystemen ondersteunen, zegt Fred Bhesania, programmamanager van de softwaregigant.

Terugwerkende kracht

De nieuwe standaard is met terugwerkende kracht compatibel, zodat USB 3.0-apparaten USB 2.0-aansluitingen ondersteunen. Volgens Ravencraft worden er jaarlijks ongeveer 2,5 miljard apparaten met USB-aansluitingen verkocht, zodat het van belang is dat de oude standaard functioneert op nieuwe apparaten.