Het conflict tussen webreus Amazon en uitgever Hachette escaleert tot een strijd om de publieke opinie. Ruim 900 schrijvers, waaronder bekenden als Douglas Preston, John Grisham en Stephen King, geven Amazon ervan langs in een paginagrote advertentie in de New York Times. Ze hekelen de vuile spelletjes die de webwinkel speelt om bij Hachette een vrije (of in elk geval lagere) prijs voor e-books af te dwingen.

Boekverkoop gesaboteerd

Om dit voor elkaar te krijgen, maakt Amazon structureel boeken van Hachette-schrijvers minder vindbaar, suggereert het boeken van andere schrijvers, sluit ze uit van kortingsacties, zijn ze niet beschikbaar voor reservering, en duurt de levertijd soms weken.

De schrijvers willen zich niet mengen in het prijsconflict, maar roepen Bezos op deze strijd niet te voeren over de ruggen van de auteurs. Overigens wordt Amazon door anderen juist geprezen dat het de macht van de uitgevers breekt, en zo de boekenmarkt openbreekt, wat uiteindelijk ook schrijvers ten goede zou komen.

Amazon vs Disney

Amazon hanteert nu dezelfde strategie bij dvd's: daar worden nu titels van Disney weggestopt, als onderhandelingstactiek in een prijsconflict, meldt Bloomberg.