Alle nieuwe modellen van personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s moeten vanaf oktober 2015 worden geleverd met een 112 eCall-systeem. Tegen die tijd moet de noodzakelijke infrastructuur voor de juiste afhandeling van dergelijke meldingen tot stand zijn gebracht. De geautomatiseerde service moet (net als de standaard 112-afhandeling) Europabreed werken.

De Europese Commissie heeft vandaag twee voorstellen aangenomen, een concept-Regulation die de eisen formuleert waaraan auto’s zullen moeten voldoen en een besluit over de ombouw van de publieke infrastructuur om de eCalls af te handelen. Met het systeem moeten hulpverleners 40 procent sneller ter plaatse zijn in stedelijke omgevingen en 50 procent in landelijke gebieden. Dat moet in Europa 2500 levens redden.

Sensoren voelen een flinke botsing

Het systeem moet automatisch geactiveerd worden op het moment dat de sensoren in het voertuig een serieuze botsing detecteren. Vervolgens belt eCall het alarmnummer 112, makt verbinding met het juiste callcenter en verzendt de details van het ongeluk aan de hulpdiensten. De tijd van het ongeluk, de precieze plaats van de verongelukte auto en de richting waarin werd gereden (belangrijk in tunnels en op snelwegen) worden dan doorgegeven.

Het systeem kan tevens met de hand worden bediend en zo ook getuigen van ongelukken erbij betrekken. Met een druk op een knop kunnen dan gegevens worden verzonden nadat het systeem alle verbindingen heeft gelegd.

Verplichte invoering nadat vrijwilligheid tot niets leidt

Met de druk van wettelijke verplichtingen wil de Europese Commissie het systeem erdoor drukken, nadat een eerdere poging om het aan de markt over te laten mislukte. Op basis van vrijwilligheid moest de auto-industrie en de ledenstaten in 2009 een systeem hebben geïmplementeerd, maar daar is niets van terecht gekomen.

Begin 2005 had de EC al een deal met de auto-industrie, maar nog geen half jaar later was de invoering ervan al 'achter op schema'. Eind 2006 zag Eurocommissaris Viviane Reding de bui al hangen en vroeg de industrie nu eens op te schieten met het systeem, maar tevergeefs.

Uiteindelijk werd in 2009 besloten tot invoering in 2014 nadat de mobiele operators plots beloofden hun best te doen voor een betere infrastructuur en Reding dreigde toen al met het invoeren van een wettelijke verplichting. Die komt er dus nu.

De voorstellen van de Europese Commissie moeten nog worden aangenomen door het Europees Parlement en de Raad van Europese ministers.