De nieuwe website autopsy.io biedt een lijst van gefaalde startups die geregeld wordt bijgewerkt en waarbij het meest informatieve is de redenen waarom de startup het niet heeft gemaakt. De autopsy van de overleden patiënt wordt gedaan op aanvraag en aan de hand van informatie die opvallend vaak genoeg van de oprichters van de betreffende startup komt.

Het is een confronterend en verkwikkend tegenbeeld van de veel gehypte startupscene waarin de ene na de andere eenhoorn met miljardenwaardering wordt bejubeld. Met het vermelden van de reden van het floppen willen de makers van de site een leermoment geven voor enthousiaste wannabe-ondernemers die hun eigen toko willen opstarten.

Maar laten we eens naar de faaloorzaken zelf, we pikken de meest hilarische uit.

  1. "Het was niet wat de mensen wilden" - KOLOS, het eerste racestuur voor de iPad.
  2. "Werd genaaid door mede-oprichters die meer startups tegelijkertijd wilden starten" - Kiniku, gebruikt elektrische signalen uit spierbewegingen om dingen mee te besturen.
  3. "Ik kreeg niet genoeg recensies" - College Inside View, gedetailleerde recensies van hogescholen door studenten.
  4. "We waren naïeve idioten" - Starthead, wereldwijde crowdfundingdienst uit Tsjechië.
  5. "Konden geen markt vinden" - Keep Fit Stay Sane, een online emotiegerichte sportschool.
  6. "Idiote klantenwerving" - Popin, een mobiele en locatiegerichte sociale netwerk.
  7. "We konden ons niet in café's promoten zonder daar zelf ook te zijn" - Flowtab, een app om drinken te bestellen in café's en nachtclubs.
  8. "De technische mede-oprichter stopte ermee en trok de code recht onder het product uit" - Parceld, een platform voor mode en stijl.
  9. "Gebruikers maakten er geen gewoonte van content te delen" - Plancast, een site voor het delen van social events.
  10. "Verkeerde publiek" - CertTime, een digitale tijdstempelaar.
  11. "Niemand van ons had enige competentie of verstand van deze business" - Overto, een aggregator van online veilingen.
  12. "Het ging nergens heen" - Diffle, een sociaal netwerk gebaseerd op 2D-flashspelletjes.
  13. "Focus op productontwikkeling, niet op de klant" - Devver, een dienst die desktoptools verandert in cloudgebaseerde dienten.
  14. "We hadden maar zelden een belangwekkend gesprek met onze eindgebruiker" - HelloParking, een soort Airbnb voor parkeerplekken.
  15. "We waren niet echt geïnteresseerd in nieuws en journalistiek" - NewsTilt, een platform voor nieuwe journalistiek.