-=Webwereld blikt de komende dagen terug op de belangrijkste ICT gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Deze berichten zijn te herkennen aan '2007' in de kop=-

Navigatiesystemen blinken uit in hun flexibiliteit: mist de bestuurder een afslag, dan berekent het apparaatje vliegensvlug een alternatieve route. De makers moesten dit jaar een soortgelijke flexibiliteit demonstreren.

De problemen voor TomTom lijken relatief onschuldig te beginnen. Een journalist treft in januari twee Trojaanse paarden aan op zijn TomTom GO 910. TomTom erkent het probleem en sust dat het om een relatief onschuldig virus gaat.

'U nadert een stierengevecht'

Meer grappig dan serieus is het incident waarbij de beveligingsexperts van Inverse Path erin slagen om navigatiesystemen te kraken die gebruikmaken van rds verkeersinformatie. De onderzoekers misbruiken de verkeersinformatie van het Radio Data System die wordt meegezonden met fm-zenders, door zelf een rds-zender te bouwen. Daarmee verzenden zij ludieke verkeersmeldingen als 'u nadert een stierengevecht'.

Positief nieuws is er ook. Uit een onderzoek van TNO blijkt dat bestuurders met een navigatiesysteem alerter en minder gestresst achter het stuur zitten. Zij zouden dan ook minder schade rijden.

Overnamestrijd

Maar de klapper komt overduidelijk op maandag 23 juli 2007, wanneer TomTom 1,8 miljard euro uittrekt om kaartenmaker Tele Atlas over te nemen. TomTom-ceo Harold Goddijn beloofd dat de overname tot betere kaarten zal leiden.

De concurrentie reageert snel. In oktober telt Nokia 5,7 miljard euro neer voor Navteq, de enige concurrent van Tele Atlas. De overname valt goed. "Nokia zal niet alleen in staat zijn om navigatie-functionaliteit op mobiele telefoons aan te bieden, maar is bovendien in een positie om veel innovaties te ontwikkelen, zoals het samenvoegen van verkeersinformatie, lokatie-informatie en wellicht zelfs advertenties", reageert Gartner-analist Thilo Koslowski.

TomTom heeft nauwelijks tijd om zich zorgen te maken over het concurrerende samenwerkingsverband, want diezelfde maand nog brengt het Amerikaanse Garmin een concurrerend bod uit op Tele Atlas. De Amerikanen bieden 2,3 miljard euro en aandelenkoers van de Amsterdammers zakt korte tijd met 13,4 procent in elkaar.

TomTom stelt de zeilen bij. Het verhoogt zijn bod naar 2,9 miljard euro en bouwt snel een belang van 28,3 procent op in Tele Atlas. Garmin legt zich neer bij zijn nederlaag, maar sluit wel een langlopend contract met Navteq waardoor het verzekerd is van toegang tot kaart-informatie.

Winnaars en verliezers

TomTom wint Tele Atlas, maar het is niet duidelijk of het daarmee ook de oorlog om de navigatiemarkt wint. Uiteindelijk is Garmin verzekerd van digitale kaarten, en dwingt het TomTom 900 miljoen extra uit te geven aan de overname. Bovendien is het nu aan TomTom om de twee ondernemingen en bedrijfsculturen samen te voegen. In praktijk blijkt dat bij veel overnames een struikelblok.

Analisten roepen Nokia uit tot de grote winnaar. De Finnen verslaan beide bedrijven met hun gps-mobieltjes en Navteq-kaarten, zo stelt althans analist Blair Swedeen van Partenza Consulting. Nokia zal naar verwachting het komende jaar vijftig procent meer mobiele telefoons met gps verkopen. "Wie heeft er dan nog een apart navigatieapparaat nodig?", redeneert Swedeen.

Ook analist Jeff Rath van Canaccord Adams ziet de toekomst voor makers van pnd's (personal navigation devices), zoals Tomtom en Garmin, somber in. "Het is een defensieve strategie om hun markt zeker te stellen, het is een kwestie van indekken om te overleven", zegt Rath over de biedingenstrijd.

Het feit dat Tele Atlas is overgenomen door één van zijn grootste klanten kan bovendien leiden tot wantrouwen bij andere navigatiebouwers. Die zouden uit angst voor concurrent TomTom wellicht de overstap maken naar Nokia's Navteq of een alternatieve databron aanboren.

Amerikaanse markt

TomTom lijkt niet alleen de slag om Tele Atlas te hebben gewonnen, maar begint ook in de VS steeds meer voet aan de grond te krijgen. Waar Garmin zich doorgaans kan beroepen op het grootste marktaandeel in de VS, meldt GPS Business News dat TomTom zijn rivaal in november voorbijgestreeft is. Uit cijfers van onderzoeksbureau NPD Group blijkt dat het marktaandeel van Garmin in die maand daalt van 47 naar 30 procent. Tomtoms marktaandeel stijgt in die periode juist naar 30,6 procent.

TomTom blijkt zich de markt binnen te vechten door de goedkope TomTom One voor $150 aan te bieden. Dankzij agressieve kortingen blijft Garmin heer en meester in het segment van de duurdere modellen.

Vooruitblik

TomTom sluit het jaar goed af, afgezien van de kritiek op de nieuwe HD Traffic-dienst die het bedrijf in samenwerking met Vodafone aanbiedt. De dienst gebruikt datatriangulatie van gsm-gebruikers om de actuele lengte van files te berekenen. De gegevens bleken kort na de lancering nog niet altijd betrouwbaar. Als de kinderziekten verholpen zijn, kan de dienst een nieuwe impuls zijn voor TomTom, zeker als in 2008 een accesoire verschijnt waarmee ook de bestaande generatie TomToms van de verkeersdienst voorzien kan worden.

Ten slotte lijkt een samenwerking tussen Nokia en Navteq enerzijds en TomTom en Tele Atlas anderzijds, niet het eind van de overnamegolf. Analist Richard Robinson van Isuppli voorziet een overname van TomTom/Tele Atlas of Garmin door Google of Microsoft. Het bezit van één van de navigatiebedrijven zou de it-reuzen de vrijheid opleveren om ook op deze markt hun stempel te drukken, aldus Robinson.