Op 3 juni 2009 ging Bing.com live. De nieuwe zoekmachine van Microsoft moest eerdere flops op zoekmachinegebied doen vergeten. Voorgangers Live Search en MSN Search konden geen potten breken. Het marktaandeel van Microsofts zoekmachine, sinds 1998 in de lucht, zakte elk jaar verder weg. Bing moet meer internetters van Google weg weten te houden.

Microsoft zette een enorme advertentiecampagne in die 100 miljoen dollar zou hebben gekost. Dat leverde uiteindelijk in de VS eind november een marktaandeel van 10 procent op, aldus onderzoeksbureau comScore. Dat is iets meer dan Live Search hiervoor had, maar Google hoeft er nog niet van wakker van te liggen. In Nederland heeft Google nog minder te duchten van Bing, dat in alle andere landen dan de VS nog slechts in testversies online staat.

Cashback

Bing valt op te delen in verschillende diensten, van nieuws tot gezondheid. Het reisonderdeel is gebaseerd op techniek van het overgenomen FarCast en het winkelgedeelte werkt met technieken van Jellyfish, dat Microsoft eveneens opslokte. Bing Cashback biedt zoekers een klein bedrag van hun aankoop terug als lokkertje als ze na klikken op de zoekresultaten iets bestellen. Een kleine zoekmachine lichtte Bing op via Cashback.

Microsoft voerde in de loop van het jaar diverse verbeteringen door aan Bing en presenteerde aanvullende diensten, zoals Bing Maps. Aan de linkerkant van de zoekresultaten toont Bing een zogeheten Explorer Pane met gerelateerde zoekacties. Hiervoor maakt Microsoft gebruik van de technologie van Powerset, dat het overnam in 2008. Bing maakt het ook mogelijk zoekresultaten op te slaan en te delen via Windows Live SkyDrive, Facebook en per e-mail.

Afkicken van Google lastig

Over diverse onderwerpen geeft Bing zogeheten 'instant answers', snellere antwoorden op het gevraagde. Dat geldt bijvoorbeeld voor sportuitslagen, beurskoersen, woordbetekenissen, wiskundige berekeningen.

Microsoft ondervindt dat het erg lastig is de massa van Google af te krijgen. Ze zijn na zoveel jaren zo gewend aan Google dat het niet in hen opkomt te zoeken via een andere site. Om de woorden van Harry Shum, vice-president bij Microsoft en hoofd van de afdeling search development, te gebruiken: "Stoppen met het gebruik van Google is even lastig als stoppen met roken.'

Yahoo

Yahoo had een roerig jaar achter de rug vanwege overnamepogingen door Microsoft. Uiteindelijk maakten beide bedrijven eind juli een zoekmachinedeal bekend. De komende tien jaar vullen de Bing-resultaten Yahoo Search. Yahoo houdt de eerste vijf jaar 88 procent van de advertentie-inkomsten en mag ook advertenties verkopen op enkele Microsoft-sites. De overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door mededingingsautoreiten.

Onder de nieuwe CEO Carol Bartz, die in januari mede-oprichter Jerry Yang verving, probeert Yahoo een nieuwe koers in te slaan. Yahoo bepaalt nog steeds zelf hoe het de Bing-resultaten toont aan bezoekers. In september lanceerde Yahoo een nieuwe versie van zijn portaalsite. Webdiensten van derde partijen, zoals Facebook, Hotmail en Gmail, zijn nu ook te integreren in Yahoo.

Wolfram Alpha

Kleinere zoekmachines lieten ook van zich horen. Veel aandacht ging afgelopen jaar uit naar Wolfram Alpha, een nieuwe zoekdienst van de bekende wiskundige Stephen Wolfram. Maar een Google-rivaal is Wolfram Alpha niet, bleek nadat de site in mei met pijn en moeite live ging. Wolfram Alpha is vooral bedoeld om te zoeken naar feiten en wetenschappelijke weetjes.

Wolfram Alpha maakt gebruik van honderden externe databases. Ook voeren medewerkers van de site zelf gegevens in. Wolfram Alpha wil vooral rond feitelijke informatie betere informatie presenteren dan de brei aan zoekresultaten van Google. Maar op veel vragen heeft de site nog geen antwoord.

Privacy

Privacy blijft ook een heikel punt rond zoekdiensten. Google maakte in december bekend voortaan het zoek- en klikgedrag van alle gebruikers standaard te gaan gebruiken voor het aanbieden van gepersonaliseerde zoekresultaten. Gebruikers die dat niet willen kunnen voor een opt-out mogelijkheid kiezen. De actie van Google werd bekritiseerd door privacyvoorvechters.

Real-time search

Een nieuw slagveld diende zich in de loop van 2009 aan voor zoekmachines: real-time search. De groeiende populariteit van sites als Twitter en Facebook maakt het live indexeren van de vele miljoenen statusupdates interessant voor zoekpartijen. Bing was op dit vlak Google ruimschoots voor met een speciale Twitter-zoekpagina, die nog geen Nederlandse versie heeft.

Google voegde in december real-time zoeken toe aan zijn zoekresultaten. Wie zoekt met een hashtag voor zijn trefwoord krijg binnen de reguliere zoekresultaten een blok met 'laatste resultaten' die voorbij komen scrollen.

Een van de belangrijkste effecten van Bing is dat Google zich genoodzaakt ziet een tandje bij te zetten. Van de ontstane rivaliteit kunnen gebruikers profiteren in de vorm van keuze en meer innovatieve diensten. Maar voorlopig is de enige echte melkkoe van Google, advertenties gekoppeld aan de zoekmachine, niet in gevaar.