De redactie van Webwereld krijgt geregeld tips. Soms zijn dat pogingen om persberichten te pluggen. Soms zijn het dingen waar we niet zo veel mee kunnen (behalve dan aan het eind van het jaar, wanneer we de bizarheden op een rijtje zetten). Maar soms zijn het tips en onthullingen die leiden tot nieuwsartikelen. Een selectie uit die gouden tips:

Nachtelijke serverrazzia

In het holst van de nacht je eigen servers weghalen uit een hostingcentrum. Het klinkt als het plot van een Hollywood cyberthriller, met veel ict-buzzwords. Het is toch echt een gouden tip van een Webwereld-lezer. De ene hostingprovider wil weg uit het datacenter van een ander, want heeft na jarenlange conflicten een eigen datacenter gebouwd. En dat wordt nu gevuld middels een nachtelijke verhuizing van de servers.

Ok, klanten zijn ineens offline. Ontdekken ze zelf. Want de 'verhuizende provider' wou klanten niet te vroeg informeren omdat dan de datacenterprovider lont zou ruiken. Grotere bedrijven die servers hosten bij de ene partij kregen een telefoontje, de kleinere een mailtje. Beide zijn vlak vantevoren gedaan. Erg vlak vantevoren. Bovendien is de verstuurde mail in veel gevallen niet aangekomen, want met het offline halen van servers is ook de eigen mailserver, telefoonsysteem en website van de opstappende hoster onderuit gegaan.

Kerstontslagen Fujitsu

Bij ontslagen en reorganisaties zijn er vaak klokkenluiders. Zo ook bij de Nederlandse vestiging van Fujitsu Services. Een lezer tipt ons met de volledige interne brief van financieel directeur Rico Schaap aan het voltallige personeel. Die krijgen daarin te horen dat bijna de helft van de banen wordt geschrapt, waarbij er ook gedwongen ontslagen vallen.

De getroffen werknemers krijgen op 30 december een aangetekende brief thuis, met een uitnodiging voor een gesprek. Financieel directeur Schaap haast zich nog om Webwereld te laten weten dat er, ondanks de slechte timing zo vlak voor de feestdagen, is gekozen voor deze gedeeltelijke bekendmaking aan de medewerkers omdat er intern al geruchten waren.

DSB: storing en ondergang

Voordat de Nederlandse bank DSB onderuit ging, rommelde het al. In juli kampten klanten van die bank met een flinke storing, die DSB aanvankelijk stil wou houden. Oplettende lezers tipten Webwereld, waarna de bal ging rollen. De storing trof internetbankieren en ook pinnen, hoewel woordvoerder Klaas Wilting dat laatste later ontkende.

Enkele maanden later gaat de internetdienst van DSB weer onderuit. Volgens Wilting niet door vluchtende klanten die hun geld willen opnemen nu het nog kan. De voormalig politiewoordvoerder wijt de nieuwe storing aan "hackers". Kort daarna moet de internetmodule van de rechter op slot en enkele weken daarna gaat de bank zelf onderuit. Oh, en daarna kwam er nog een leuke lezerstip over de DSB.

Domeinnamen en privacy

Naam en contactgegevens van domeinnaameigenaar zijn al sinds jaar en dag gewoon online te vinden. Daarvoor is er het aloude whois-commando, maar zijn er ook gebruiksvriendelijke zoekmachines op de websites van domeinregistrars. Zoals in Nederland de SIDN (Stichting Internet Domeinnamen Nederland). Dat heeft de redactie van Webwereld al vaak genoeg geholpen om contact op te kunnen nemen met de eigenaar of uitbater van een omstreden website. Om dan een reactie te krijgen, voor een nieuwsartikel.

Aanvankelijk keken we dan ook niet op van een lezer die hierover mailde. "Ik vind dit toch een vreemde en zelfs kwalijke zaak dat een organisatie als de SIDN mijn persoonlijke gegevens zo te grabbel gooit. Wat is dit voor vreemde gang van zaken?"

Een gang van zaken die al jaren de norm is. Maar ook eentje die nog stamt uit de begintijd van het kleine, gezellige internet, met beheerders die elkaar allemaal (kunnen) kennen. Bij nadere beschouwing dus een achterhaald systeem, dat bovendien privacyregels schendt.

Wat ook het College Bescherming Persoonsgegevens vindt, die meteen druk uitoefent op de SIDN. Die zelf al publicatie van NAW-gegevens inperkt, maar daarin nog niet ver genoeg gaat. Uiteindelijk gaat de SIDN overstag, die per januari 2010 de Whois-data anonimiseert. Met uitzondering voor advocaten, deurwaarders en de politie.

XSS-lekken bij banken

Het is in de loop van 2009 bijna een geen-nieuws item geworden: XSS-lekken. Bijna elke site blijkt ze wel te hebben. 'Joegaslavië-moeheid' slaat toe, maar toch zijn er XSS-lekken die belangrijker zijn dan andere. Zoals die bij banken. En dan hebben we het niet over enkele of de kleintjes. SNS en Rabo Bank in mei, voorafgegaan door ABN AMRO, Aegon bank, Delta Lloyd, Binck Bank, Fortis en ING in maart. Webwereld informeerde de betreffende banken eerst, waarna de één er wat langer over deed dan de ander om het lek te dichten. Overigens zijn XSS-lekken niet altijd even gevaarlijk, melden security-experts ons.

Gratis download werkt niet

Niet direct aanleiding voor een nieuwsartikel, maar wel waardig voor een update: de downloadlink voor Microsofts gratis antimalware werkt niet. Aanvankelijk was de gedachte dat de Webwereld-redactie een fout had gemaakt, maar dat bleek niet het geval.

De downloadsite van Microsoft kijkt naar de locatie van de gebruiker (mede op basis van taalinstellingen van de browser) en biedt dan wel of niet de download aan. Daarbij bleek er dus iets fout te gaan, erkent Microsoft tegenover Webwereld. Een andere lezer tipt ons met een link die een Nederlandse locatie 'afdwingt'.

Een soortgelijke vloed aan lezerstips kwam er naar aanleiding van service pack 2 voor Office 2007, waarmee Microsoft ODF-support toevoegt aan zijn kantoorpakket. De softwareleverancier heeft de downloadsite niet op orde, waardoor de link niet werkt. Melden diverse lezers ons. Microsoft bevestigt "dat er iets mis is gegaan met het live zetten" van de download. Dat wisten we dus al, met dank aan de Webwereld-lezers.

Betalen voor patches

Eigenlijk is Microsoft zo'n beetje de enige ict-leverancier die patches gratis ter beschikking stelt. Lijkt logisch, want het gaat om pleisters voor het repareren van fouten in je product. Toch is betaalde support en daarmee verkrijgbaarheid van patches juist de regel. Iets wat ook Linux-leverancier Novell erkent, die in 2009 met een plan komt om klanten voortaan te laten betalen voor niet alleen patches, maar ook voor support-informatie.

Een plan dat stilletjes is geïntroduceerd in september om in november al in te gaan. Nogal kort dag voor bedrijven die dan toch ineens budget moeten toekennen. En nogal kort door de bocht om ook support-informatie achter een betaalde inlog te zetten. Maar dat was toch niet helemaal de bedoeling.

Dus wordt plots besloten de invoering van het betaalplan uit te stellen. En het wat aan te passen. Navraag bij Novell levert uiteindelijk uitgebreide - en verdedigende - uitleg op. "De dienstverlening wordt hiermee geprofessionaliseerd." Of klanten blij zijn met die professionele aanpak, en daarmee het aanboren van een nieuwe inkomstenstroom, is nog maar de vraag.

Voortijdig Windows 7

Eind oktober is Windows 7 op de markt verschenen. Toch wat eerder dan de 'streefdatum' van "begin 2010" die Microsoft lange tijd officieel aanhield. En dan blijkt dat de opvolger van Vista toch ineens wat eerder al in handen is van Nederlandse consumenten, tippen enkele lezers. De eerlijkheid gebiedt ons te melden dat er daarna ook tips van lezers kwamen die Windows 7 al maanden geleden toegestuurd hadden gekregen, maar dat bleek de release candidate (RC) te zijn.

De redactie van Webwereld hoopt ook in 2010 op veel waardevolle lezerstips. Hebt u nieuws, een verhaal, een gerucht? Wilt u (anoniem) de klok luiden over een kwestie? Mail de redactie.