Proximedia wordt van alle kanten aangeklaagd. Er zijn 23 rechtszaken aangespannen, waarvan acht al zijn voorgekomen. Het bedrijf ligt overhoop met eigen klanten.

Proximedia levert sinds 1998 diensten aan het mkb. Naast ontwikkeling en hosting van de website, verzorgt het bedrijf het beheer van domeinnamen, biedt het beveiligd beheer van e-mailadressen en gegevensbescherming. Klanten krijgen een laptop in bruikleen.

Al jaren klachten

Over het van oorsprong Brusselse Proximedia, in Nederland gevestigd in De Meern, duiken al vele jaren klachten op in allerlei forums. Daarbij gaat het vaak over het feit dat een beloofde website niet wordt aangeleverd of vol fouten staat. Ook ergeren ondernemers zich aan de agressieve vertegenwoordigers die klanten weinig bedenktijd geven. In België zijn er eveneens veel klachten.

Vorig jaar nog wilde Proximedia via de rechter gedaan krijgen dat een discussie over het bedrijf in het forum van TROS Radar verwijderd zou worden. De rechtbank Amsterdam oordeelde dat "Proximedia door het hanteren van haar verkoopmethoden en contracten zelf het risico heeft genomen onderwerp van discussie te worden" en dat het gaat "om reële klachten, die zich stelselmatig voordoen".

Site nooit opgeleverd

In maart 2008 moest Proximedia al eens 349 euro terugbetalen aan een zonnestudio uit Apeldoorn. In augustus 2007 sloot de zonnestudio een overeenkomst voor 201 euro per maand, maar de site werd nooit opgeleverd.

De kantonrechter in Utrecht heeft nu in acht deels verschillende zaken al vonnis gewezen. Daarbij is telkens een beroep gedaan op de Colportagewet. Die beoogt de consument en de kleine ondernemer te beschermen die door een verkoper, doorgaans aan huis, wordt overvallen met een aanbod. De consument heeft in dat geval het recht binnen een termijn van 8 dagen de overeenkomst te ontbinden.

Ontbindingsboete

Bij de ontbinding van het contract met Proximedia moeten klanten 60 procent van de resterende maandelijkse termijnen aan het bedrijf betalen. Gedupeerden zeggen dat deze voorwaarden nooit duidelijk zijn gemaakt. Een andere klacht is dat vertegenwoordigers klanten een gratis laptop en website beloven, waarna Proximedia dat weer ontkent.

Als verweer in een van de zaken voert het bedrijf aan dat "de overname van de toenmalige website van eiseres geen doorsneeklus was en zij ook nog eens extreem veeleisend bleek te zijn." Een andere eiser wilde van het contract af omdat hij de maandelijkse kosten niet kon betalen. Proximedia weigerde daarmee in te stemmen.

Proximedia moet nu in een aantal gevallen bewijzen dat een vergoeding bij tussentijdse beëindiging van 60 procent van de resterende maandelijkse termijnen een redelijke vergoeding is. Het bedrijf kan ook getuigen horen. In een geval is het bedrijf veroordeeld tot restitutie van kosten.

Aanmeldingen stromen binnen

Advocaat mr. B.J. van de Wijnckel zegt dat er nog vijftien rechtszaken op de rol komen te staan. "Sinds ondernemers weten dat we hiermee bezig zijn, krijgen we flink wat aanmeldingen." Volgens Van de Wijnckel ziet Proximedia de rechtszaken als een ‘proefproces’.

De woordvoerder van Proximedia wil niet veel kwijt over de rechtszaken, behalve dat ze naar zijn overtuiging een 'bemoedigend verloop' hebben. De zegsman vertelt dat Proximedia zelf nog verschillende rechtszaken gaat initiëren tegen “wanbetalers”.