'Ergens in oktober' zal 2dehands.nl een nieuwe versie van de ViaVia-site online brengen. "We zijn ambitieus genoeg om Marktplaats aan te pakken. Dat blijft natuurlijk toch een stoffige site", zegt Maarten Beucker Andreae, CEO van 2dehands.nl.

Het zal niet eenvoudig worden voor ViaVia om de hegemonie van Marktplaats aan te tasten. Ook het Telegraaf-concern slaagde er niet in om met Speurders.nl Marktplaats van zijn troon te stoten. "Speurders.nl heeft een succesvolle entree gemaakt, maar ze hebben niet doorgepakt", analyseert Beucker Andreae.

De nieuwe site van ViaVia moet zich onder meer onderscheiden door de toevoeging van Web 2.0-elementen. "Denk daarbij aan koppelingen met sociale netwerken zodat je weet van wie je iets koopt", legt Beucker Andreae uit. Ook een regionale oriëntatie moet bijdragen aan de vernieuwde ViaVia. "Als je in Brabant woont, heb je wellicht meer aan een Belgische koper dan aan iemand in Groningen."

Uniform merk

2dehands.nl is van plan om het plaatsen van de rubrieksadvertenties op de site gratis te houden. De inkomsten moeten van 'echte' adverteerders komen. "Er valt goed te verdienen met Google", vertelt Beucker Andreae. Ook hoopt Beucker Andreae dat 'A-segment adverteerders' op ViaVia zullen gaan adverteren. "Een grote luchtvaartmaatschappij als KLM adverteert nu niet op 2dehands.nl. Ze zeggen daar: 'we verkopen toch geen tweedehands tickets'. Met een naam als ViaVia kunnen we dergelijke partijen makkelijker binnenhalen."

De naam biedt bovendien mogelijkheden om internationaal actief te worden. "We zijn nu aanwezig in Nederland, België en Frankrijk, maar we hebben geen uniform merk. Een naam als ViaVia kun je wel internationaal gebruiken." Overigens zal 2dehands.nl gewoon blijven bestaan. "ViaVia is in de eerste plaats een sterk merk ernaast."

Uitgaansnieuws

ViaVia opereerde de afgelopen jaren in de marge. Door de opkomst van sites als Marktplaats was de oplage van het advertentiekrantje in Amsterdam gedaald tot 25.000. De verschijningsfrequentie werd in de loop der tijd teruggebracht van wekelijks naar maandelijks. 'Voor de ViaVia in deze vorm is geen toekomst', stelt de CEO van 2dehands.nl. Volgende week verschijnt de krant voor het laatst.

Wel bestaan er plannen om in 2009 een nieuwe krant op de markt te brengen. "We willen er andere content aan toevoegen. Het moet een soort huis-aan-huis-blad worden met bijvoorbeeld uitgaansnieuws." De rubrieksadvertenties krijgen een minder prominente rol en worden toegesneden op lokale lezers.

De partijen hebben geen financiële details over de overname bekendgemaakt.