Bedrijven en individuen die cloud computing implementeren doen veel dingen goed, maar veel andere dingen ook helemaal niet goed. Hier volgen drie fouten in de aanpak en hoe je ze kunt voorkomen.

1. Met je hoofd in de privé wolken ipv de public cloud

Je vindt cloud computing supertof, maar bent toch ook wel gehecht aan je eigen serverboerderijtje. Dus wat doe je? Je gaat meteen naar een private cloud systeem en denkt niet na over de public cloud. Hoewel private clouds echt een prima oplossing zijn in veel gevallen, kan het negeren van de public cloud als architectonische oplossing leiden tot het missen van kansen op het gebied van het schalen van je capaciteit en kostenbesparing daarop.

Terwijl je op je eigen roze privé wolkje zweeft, realiseer je je namelijk niet dat public clouds elastisch schaalbaar zijn en dat je precies kunt betalen voor de capaciteit die jij nodig hebt. Dus als het bij jouw bedrijf van toepassing is dat bepaalde periodes om meer capaciteit vragen, kan het gebruik van een public cloud een goed idee zijn, al is het alleen maar om de rekbaarheid te hebben om op bepaalde momenten wat extra capaciteit in te kunnen zetten.

2. Beveiliging en beheer als nageboorte

Hoewel je natuurlijk al tijdens het ontwerpen van de architectuur rekening moet houden met beveiliging en beheer, doen veel organisaties dit in de praktijk pas na het implementeren van hun cloud oplossing, of het nu om private, public of hybride clouds gaat. Het probleem is alleen dat je beveiliging en beheer simpelweg niet als een lekker sausje over de clouds heen kunt plamuren. Er moet vanaf dag 1 rekening mee worden gehouden in de architectuur en de planning.

3. Geen vangnet als je provider offline gaat

Hoewel veel cloud providers goede uptime hebben, blijft het jouw eigen verantwoordelijkheid om de continuering van de diensten die je systemen bieden te waarborgen, of het nu om een private of een public cloud gaat. Dus, je zult moeten nadenken over wat er zou gebeuren als je provider down gaat, ermee stopt of... jou stopt.

In 2009 zijn er een paar grote storingen geweest, en de verwachting is dat er misschien nog wel meer aan zitten te komen in 2010. Wat zou er gebeuren wanneer je te maken krijgt met downtime die dagen of weken aanhoudt in plaats van enkele uren? Hoe zou je de zaken kunnen continueren? Je hebt een plan nodig om zo’n potentiële gebeurtenis aan te pakken, wat onder andere inhoudt dat je huidige versies van je data lokaal opslaat en backups maakt van systemen die bij mogelijke problemen de boel draaiende kunnen houden.

Naast downtime is er ook nog de mogelijkheid dat cloud providers ermee stoppen. En wat zou je doen wanneer de cloud provider de stekker eruit trekt als gevolg van een factuurtje dat per ongeluk niet op tijd is betaald of wanneer de provider meent dat je gebruik van de cloud in strijd is met hun voorwaarden?

Allemaal redelijk voordehandliggende dingen, naar mijn idee. Deze fouten zijn goed te voorkomen!

Bron: Techworld